هجدهمين دوره دو و ميداني قهرماني آسيا

هجدهمين دوره مسابقات دو و ميداني قهرماني آسيا هفته گذشته در گوانگژو چين به انجام رسيد و تيم ايران با كسب ۲ طلا ، ۲ نقره و ۱ برنز براي نخستين بار در مقام سوم جدول رده بندي مدالي مسابقات قرار گرفتند.

مسابقات دو و ميداني قهرماني آسيا هر دو سال يكبار برگزار ميشه و بدليل فصل نامناسب اون معمولا مسابقات سطح خيلي بالايي نداره. ايران در دوره قبل مسابقات در اردن تونست براي نخستين بار ۹ مدال بگيره ولي با اينحال در رده نهم قرار گرفت و اين دوره با تعداد مدال كمتر و مرغوبيت مدال كمتر بدليل قدرتنمايي چين و ژاپن در جمع كردن اكثر مدالهاي طلا در رده سوم قرار گرفت. البته بايد اذعان كرد كه در صورتيكه تمام كشورهاي آسيايي با حداكثر توان در مسابقات شركت ميكردند ، رتبه ايران بمراتب بدتر از مقام سومي ميشد. البته كسب ۱ طلا ، ۱ نقره و ۱ برنز براي ايران تحت هر شرايطي حتمي بود ولي ممكن بود دو مدال ديگر ايران از دست بره. ضمن اينكه بدليل فاصله زماني بسيار كم اين مسابقات با بازيهاي آسيايي داخل سالن برخي دوندگان هم حضور در اون مسابقات رو ترجيح دادند. تيم ايران هم البته با حداكثر توان به مسابقات اعزام نشده بود و حتي قبل از مسابقات مقامات دو و ميداني كشور مدام تاكيد ميكردند كه كسب مدالهاي دوره قبل غير ممكن هستش !! البته تمام دوندگان مطرح ايران بجز احسان مهاجر شجاعي در اين مسابقات حاضر بودند ولي بيشتر اونها بدليل خستگي ناشي از مسابقات ويتنام در اوج آمادگي نبودند. كشور چين با تمام توان و با حضور تمام قهرمانانش از جمله ليو شيانگ در مسابقات شركت كرد و بهمين دليل با كسب مدالهاي متعدد در صدر قرار گرفت. البته گفته ميشه بدليل بدي آب و هوا سطح ركوردها در تمام مواد پايين بود.

نتايج ورزشكاران ايران :

رضا بوعذار / ۴۰۰ متر / مقام هفتم
بوعذار در دور مقدماتي با ركورد ۴۶.۶۲ در دسته خودش دوم شد و به فينال رسيد. اما در فينال با زمان ۴۷.۴۶ هفتم شد ! بوعذار در صورت تكرار ركورد دور مقدماتي ميتونست برنز بگيره. البته بنظر مياد بدي آب و هوا در روز فينال در بد بودن ركورد تاثير داشته. بوعذار نايب قهرمان دوره قبل بود و چند روز قبل هم با بدشانسي مدال بازيهاي آسيايي سالني رو از دست داده بود.

امير مرادي / ۸۰۰ متر / مقام ششم
برادر كوچكتر سجاد مرادي در دور مقدماتي با زمان ۱:۵۱.۴۲ بعنوان نفر اول گروهش به فينال صعود كرد. امير مرادي در فينال هم با زمان ۱:۵۰.۵۷ به مقام ششم رسيد. امير مرادي تنها ۱۹ سال داره و ميتونه در آينده به ركوردهاي برادرش برسه.

سجاد مرادي / ۸۰۰ متر / مدال طلا
سجاد در دور اول با زمان ۱:۵۱.۳۱ بعنوان نفر اول در كل گروهها به فينال رسيد و در فينال با ثبت زمان ۱:۴۸.۵۸ بالاتر از محمد العازمي كويتي و دونده عراقي بالاخره قهرمان آسيا بشه. جالب اينكه همين ۳ نفره هفته قبل در ويتنام هم اول تا سوم شده بودند. مرادي در دو دوره قبل مسابقات آسيايي پشت سر دوندگان افريقايي الاصل كشورهاي عربي نقره و برنز گرفته بود. (بعلاوه یک نقره دیگر در ۱۵۰۰ متر) و بالاخره به آرزوش رسید و قهرمان آسیا شد. البته مرادی این مدال طلا رو در غیاب این دوندگان افریقایی کسب کرد. بحرین و قطر در این ماده چند دونده افریقایی در اختیار دارند که اینجا بدلیل مصدومیت غیاب بودند. کار مرادی برای قهرمانی در صورت حضور این افراد بسیار سخت هستش ولی من فکر نمیکنم که همه این افراد برای بازیهای آسیایی حاضر باشند و مرادی میتونه حداقل به کسب مدال نقره یا برنز در گوانگژو امیدوار باشه.

سجاد مرادي / ۱۵۰۰ متر / انصراف
سجاد مرادي بدليل خستگي ناشي از مسابقات ويتنام ترجيح داد تا مسابقه ۱۵۰۰ متر رو نيمه كاره رها كنه و تمام توانش رو براي مسابقه ۸۰۰ متر بگذاره. بنظر ميرسيد مرادي در صورت شركت ميتونست مدال و حتي مدال طلا بگيره.

احمد فرود / ۳۰۰۰ متر با مانع / مقام دهم
فرود با زمان ۹:۰۶.۰۹ بالاتر از دوندگان فيليپين و كويت بين ۱۲ نفر به مقام بسيار بد دهمي رسيد ! فرود نتيجه بسيار بدي كسب كرده و ركوردش با ۸ نفر برتر اختلاف زيادي داره ! ايران زماني در اين رشته با حميد سجادي در آسيا مدال ميگرفت !

امين نيكفر / پرتاب وزنه / مقام هشتم
نيكفر كه مدال طلاي مسابقات ويتنام رو گرفته بود در عين ناباوري با ركورد بسيار ضعيف ۱۸.۳۰ بين ۱۵ نفر هشتم شد ! نيكفر در صورت تكرار همون ركورد هفته قبلش دوم ميشد و در صورت تكرار ركورد شخصي خودش مدال طلا ميگرفت ! شكست امين نيكفر در اين مسابقات با توجه به ركورد هفته قبلش بيشتر يك حادثه بود. نيكفر شانس خوبي براي كسب مدال در بازيهاي آسيايي گوانگژو داره.

كاوه موسوي / پرتاب چكش / مقام پنجم
ركورددار پرتاب چكش ايران در صورت تكرار ركورد شخصي خودش ميتونست مدال برنز بگيره ولي با ركورد ۶۸.۱۵ بين ۱۴ نفر پنجم شد. رقابت اين ماده در آسيا مثل هميشه بين زنكاوي كويتي و نظروف تاجيك بود كه اينبار نطروف قهرمان آسيا شد. موسوي در صورتيكه بتونه ركورد خودش يعني ۷۳ متر رو در مسابقات تكرار كنه شانس خوبي براي كسب مدال در آسيا داره.

احسان حدادی / پرتاب دیسک / مدال طلا
حدادی بعد از ۱۵ ماه غیبت به صحنه مسابقات بازگشت و با رکورد مناسب ۶۴.۸۳ برای سومین بار متوالی قهرمان آسیا شد. حدادی بعد از ناکامی در المپیک و عملی که روی کتفش داشت زمان زیادی از مسابقات دور بود و در اين مسابقات بجز اين پرتاب يك پرتاب ۶۲ و يك پرتاب ۵۸ داشت و در ۳ پرتاب آخرش هم خطا كرد. هيچ پرتابگري در آسيا بجز پرتابگران ايراني توان عبور از ۶۰ متر رو نداره و بهمين دليل مدال طلاي اين ماده از قبل هم قطعي بود. تنها رقيب حدادي در اين مسابقه محمد صميمي بود.

محمد صميمي / پرتاب ديسك / مدال نقره
برادر كوچكتر عباس صميمي با ركورد ۶۴.۰۱ بعد از احسان حدادي به مدال نقره رسيد. ايران در اين ماده محمود صميمي برادر كوچكتر محمد رو هم داره كه در صورت حضور ميتونست برنز بگيره ولي بدليل قوانين مسابقات فقط ۲ نفر از هر كشور حق شركت رو داشتند. محمد صميمي در كل پرتابهاي بهتري نسبت به حدادي داشت ولي حدادي با يك پرتاب بهتر قهرمان شد. تمام پرتابهاي صميمي در اين مسابقه بالاي ۶۰ متر بود و بنظر مياد محمد صميمي آينده بهتري در مقايسه با برادرش عباس صميمي داشته باشه.

كيوان قنبرزاده / پرش ارتفاع / مقام چهارم
قنبرزاده جوان با اينكه مدال نگرفت ولي از ديد من بهترين عضو تيم دو و ميداني ايران بود ! قنبرزاده ۱۹ ساله با ركورد ۲.۱۵ در حالي چهارم شد كه فاصله بسيار كمي با مدال برنز داشت. پرنده قزاق كه برنز گرفت روي مانع ۲.۱۵ دو بار خطا كرده بود و در بار سوم از اين مانع گذشت. در غيراينصورت مدال برنز به قنبرزاده ميرسيد. قنبرزاده براي اطمينان از كسب مدال در آسيا احتياچ به ركورد بيش از ۲.۲۰ داره كه بنظر مياد قنبرزاده بزودي به اين ركورد ميرسه. ايران بعد از تيمور قياسي در اين ماده حسين شايان رو داشت كه هنوز هم ركورددار كشور هست و در سالهاي اخير هم بيشتر سرمايه گذاري فدراسيون روي امين حسين زاده رهبر انجام شد كه هيچگاه در مسابقات بين المللي نتيجه خوبي كسب نكرد ، بنظر مياد قنبرزاده بتونه بعد از مدتها ايران رو در اين رشته صاحب مدال آسيايي كنه.

محمد محسن رباني / پرش با نيزه / مقام ششم
رباني كه در دوره قبل با ركورد ۵.۳۵ قهرمان شده اينبار با ركورد ۵.۱۵ بين ۹ نفر ، ششم شد ! رباني با ۳خطا روي مانع ۵.۳۰ اوت شد. بنظر مياد محسن رباني به اوج خودش كه همون ۵.۳۶ بود رسيده و ديگه نميشه بعنوان ورزشكار مدال آور روش حساب كرد. مخصوصا به اين دليل كه در حال حاضر ۴-۵ نفر در آسيا هستند كه براحتي بيش از ۵.۵۰ مي پرند.

هادي سپهرزاد / دهگانه / مدال نقره
سپهرزاد در حالي به مدال نقره اين مسابقات رسيد كه در غياب تمام مدعيان اين ماده انتظاري جز مدال طلا ازش نميرفت ! سپهرزاد با امتياز ۷۲۶۲ به اين مدال رسيد كه بسيار كمتر از ركورد شخصي خودش هست. سپهرزاد در دوره قبل با ركوردي بمراتب بهتر و با چند امتياز اختلاف نقره گرفته بود ولي اينبار با اين امتياز بد و ۲۵۰ امتياز اختلاف با نفر اول از ژاپن به مدال نقره رسيد. سپهرزاد طبق معمول در پرتاب وزنه و ديسك اول شد ولي در ۴۰۰ متر ، ۱۵۰۰ متر و پرش طول نتيجه بسيار ضعيفي گرفت. در كل سپهرزاد علي رغم كسب مدال نتيجه نااميد كننده اي كسب كرد. البته ناگفته نماند كه دهگانه ماده بسيار سنگيني هستش و سپهرزاد هم هفته قبل از اين در ويتنام شركت كرده بود و طبيعتا خسته بود ، هرچند كه در ويتنام هم به موفقيتي نرسيد.

مريم طوسي / ۲۰۰ متر / انصراف
طوسي علي رغم ثبتنام در اين ماده شركت نكرد.

مريم طوسي / ۴۰۰ متر / مقام يازدهم
طوسي در دسته ۲ دور مقدماتي با زمان ۵۷.۰۱ بين ۸ نفر پنجم شد و از صعود به فينال باز موند ، طوسي در مجموع هم يازدهم شد. طوسي ركورد چندان خوبي در اين مسابقات ثبت نكرد و براي صعود به فينال ۲ تا ۳ ثانيه بايد از زمانش كم كنه.

ليلا ابراهيمي / ۱۰۰۰۰ متر / انصراف
ابراهيمي در مسابقه ۱۰ هزار متر هم ثبت نام كرده بود كه شايد بدليل كم بودن شركت كنندگان بتونه مدالي بگيره ولي بعد از ديدن ليست بلند و بالاي شركت كنندگان از مسابقات انصراف داد ! البته اين تنها حدس من هستش !

ليلا ابراهيمي / ۳۰۰۰ متر بامانع / مقام هفتم
ابراهيمي در دوره قبل مسابقات در همين ماده كه ماده تخصصي ايشون هم نيست بدليل كمي شركت كننده تونسته بود با شانس مدال برنز بگيره و متاسفانه تبليغ زيادي روي اين مدال بادآورده شد !! اين رشته بتازگي براي زنان راه اندازي شده و در دوره قبل فقط ۴ نفر در اون حاضر بودند كه ۲ نفر اونها از كشورهاي ضعيفي مثل اردن و سوريه بودند ! ابراهيمي در اين دوره علي رغم شكستن ركورد ملي و ثبت زمان ۱۱:۳۵.۷۶ بين هفت نفر ، آخر شد !

ليلا رجبي / پرتاب وزنه / مدال برنز
رجبي با پرتاب ۱۶.۷۱ بعد از دو پرتابگر چيني به مدال برنز رسيد. البته ركورد شخصي رجبي بسيار بيش از اين عدد هستش و در صورت تكرار اون حتي امكان كسب مدال نقره رو هم داشت ، رجبي هفته قبل از اين در مسابقات ويتنام بدون حضور نمايندگان چين طلا گرفته بود. كلا رجبي در آسيا هيچ رقيبي بجز نمايندگان چين نداره و ميتونه هميشه به كسب مدال برنز مطمئن باشه. كسب مدال برنز رجبي در بازيهاي آسيايي گوانگژو هم بنظر من از همين حالا قطعي است ! البته رجبي براي كسب مدال بهتر از برنز كار بسيار سختي داره و بايد حدود ۱ تا ۲ متر ركوردش رو بيشتر كنه.

سپيده توكلي / پرش ارتفاع / مقام دهم
توكلي با ثبت ركورد ۱.۷۵ متر كه ۱ سانتيمتر از ركورد ملي كمتر هستش بين ۱۴ نفر به مقام دهم مشترك رسيد. توكلي به نسبت خودش نتيجه بدي نگرفته و انتظار بيشتري ازش نميرفت. توكلي براي كسب مدال در آسيا بايد ۱۵ سانتيمتر به ركوردش اضافه كنه كه بدليل لباس سنگيني كه در مقايسه با حريفانش داره بسيار كار سختيه.

جدول رده بندي مدالها :

۱ - چين - ۱۸ - ۱۹ - ۱۰
۲ - ژاپن - ۱۲ - ۵ - ۵
۳ - ايران - ۲ - ۲ - ۱
۴ - بحرين - ۲ - ۲ - ۰
۵ - قزاقستان - ۲ - ۱ - ۴
۶ - هندوستان - ۱ - ۴ - ۷
۷ - قطر - ۱ - ۱ - ۴
۸ - ازبكستان - ۱ - ۱ - ۲
۹ - عربستان سعودي - ۱ - ۱ - ۱
۱۰ - سري لانكا - ۱ - ۱ - ۰
۱۱ - فيليپين ، تاجيكستان و امارات - ۱ - ۰ - ۰
۱۴ - ويتنام - ۰ - ۲ - ۲
۱۵ - كويت - ۰ - ۲ - ۰
۱۶ - چين تايپه - ۰ - ۱ - ۱
۱۷ - مالزي و تايلند - ۰ - ۱ - ۱
۱۹ - كره جنوبي - ۰ - ۰ - ۵
۲۰ - اندونزي و عراق - ۰ - ۰ - ۱

سيزدهمين دوره جام جهاني فوتبال زير 17 سال

سيزدهمين دوره جام جهاني فوتبال زير 17 سال يا همون نوجوانان امشب در نيجريه با قهرماني تيم سوئيس به پايان رسيد. اين مسابقات با حضور ۲۴ تيم از جمله ايران از چندي پيش در نيجريه آغاز شده بود و تيم سوئيس با شايستگي با بردن تمام مسابقاتش در اولين حضورش در مسابقات جهاني در عين شگفتي قهرمان جهان شد.

تيم نوجوانان ايران كه با مربيگري علي دوستي با قهرماني در مسابقات آسيايي ازبكستان براي دومين بار به جام جهاني صعود كرده بود در اين مسابقات به نتيجه اي رسيد كه كاملا قابل پيش بيني بود. پيش از شروع مسابقات هم انتظار ميرفت كه ايران از گروهش صعود كنه و در دور دوم حذف شه و دقيقا همين اتفاق هم افتاد. البته شايد كسي پيش بيني نميكرد كه ايران بعنوان تيم اول از گروه صعود كنه. از تيم نوجوانان ايران زياد تعريف شده و خيلي ها صعود اين تيم به دور دوم مسابقات رو كار بزرگي ميدونند ! البته بنظر من تيمي كه بعنوان قهرمان آسيا به اين مسابقات صعود كرده بايد بهتر از اين عمل ميكرد. من هر مسابقه ايران رو ديدم و ايران تنها در نيمه اول بازي با هلند نمايش درخور تحسيني داشت. دركل هر ۴ مسابقه ايران در اين بازيهاي بشكلي برابري با حريفان پيش رفت ، ايران در دو مسابقه خوش شانس بود و برنده شد و در يك مسابقه و در جايي كه حساس بود ، خوش شانس نبود و مغلوب اروگوئه شد و كنار رفت. ايران در بازي اول مقابل گامبيا قهرمان افريقا قرار گرفت ولي اين تيم همون تيم قهرمان قاره نبود ! براي اينكه جمع زيادي از بازيكنان اون تيم بدليل تقلب در سنشون از اين مسابقات محروم شده بودند ! البته تيم فعلي گامبيا هم چندان زير ۱۷ سال بنظر نميرسيد ! بهر حال در اون بازي بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقيقه اول تيم حريف سوار بر بازي بود و بنظر نميومد كه ايران بتونه مقابل اين تيم مقاومت كنه ولي اخراج يك بازيكن حريف بكمك تيم ايران اومد و شرايط بازي برابر شد و يك اشتباه ساده از دروازه بان حريف در پايان نيمه اول يك گل رو به پيام صادقيان و تيم ايران تقديم كرد. گامبيا در نيمه دوم حملات زيادي روي دروازه ايران داشت البته ايران موقعيتهاي خطرناكتري روي دروازه حريف داشت ولي تيم گامبيا هم ۲-۳ موقعيت بسيار خطرناك داشت كه گل نشد تا در دقايق پاياني كاوه رضايي يك گل زيبا به تيم حريف بزنه و تيم ايران با كمك شانس حاصل از اخراج بازيكن حريف برنده بازي بشه. گامبيا در دقايق پاياني ۹ نفره هم شد و البته اين تيم بسيار خشن بازي ميكرد و شايسته دريافت اين كارتهاي قرمز هم بود.

ايران در بازي دوم مقابل كلمبيايي قرار گرفت كه بازي اولش رو از هلند برده بود. اين بازي در نيمه اول زير باران شديد انجام شد و تيم كلمبيا الحق تيم برتر زمين بود و ايران با كمك شانس و البته تلاش دروازه بانش نيمه اول رو بدون گل خورده سپري كرد ولي در آغاز نيمه دوم بارش باران بسيار شديد باعث نوقف يك ساعته مسابقه شد و بعد از زمان زياد دو تيم براي ادامه بازي به زمين اومدند كه از اين لحظه به بعد و در شرايطي كه زمين مسابقه هم اصلا خوب نبود تيم ايران تيم برتر زمين بود ولي بازي در نهايت بدون گل تمام شد. بنظر شخصي من تيم كلمبيا تيم برتر زمين بود و بارش باران به تيم ايران كمك كرد تا از اون شرايط سخت نجات پيدا كنه. بازي سوم مقابل هلند بود و پيش از اين بازي هم صعود ايران به احتمال ۹۰ درصد مسجل بود و بهمين دليل مربي ايران بازيكنان يك اخطاره از جمله پيام صادقيان رو نيمكت نشين كرد و جايگزينش ميلاد غريبي گل اول بازي رو بثمر رسوند. ايران در نيمه اول بازي بسيار عالي بازي كرد و شايسته زدن بيش از يك گل بود. اما در ادامه بازي و در نيمه دوم تيم هلند بازي رو در دست گرفت و بارها و بارها به دروازه ايران حمله كرد و حتي داور ميتونست يك پنالتي هم براي اين تيم اعلام كنه. هلندي ها اولين تيمي بودند كه دروازه ايران رو باز كردند ولي گل بدرستي آفسايد اعلام شد. ايران اين بازي رو برد و بدليل تساوي تيمهاي كلمبيا و گامبيا بعنوان تيم اول صعود كرد و بايد با يكي از تيمهاي سوم گروهها مسابقه ميداد. پيش از بازيهاي روز آخر مرحله گروهي حريف ايران ميتونست يكي از تيمهاي برزيل ، آلمان يا تيم سوم گروه آخر باشه كه در اون شرايط همه فكر ميكردند كه تيم سوم گروه آخر (که بعدا اروگوئه به این رتبه رسید) بهترین حریف ممکن باشه.

با اتفاقات عجیب روز آخر مرحله گروهی تیم اروگوئه حریف ایران در دور دوم شد. جالب اینکه برای تعیین تیمهای سوم برتر گروهها ، ۳ تيم امارات ،‌ برزيل و هلند در همه چيز مساوي بودند و تيم امارات بدليل داشتن يك اخطار كمتر به دور دوم صعود كرد !!! جالب اينكه اماراتي ها با دانستن اين قانون در روز آخر مقابل امريكا علي رغم باخت ۱-۰ تلاشي براي زدن گل نداشتن و فقط مراقب گرفتن اخطارها بودند و اين از شانس امارات بود كه در روز آخر بازي داشت و شرايط سايرين رو ميدونست. جالب اينكه اروگوئه هم در گروه ۶ در صورت باخت ۱-۰ مقابل ايتاليا با اين ۳ تيم برابر ميشد !! ولي اروگوئه و ايتاليا در مسابقه اي كه نيمه دوم اون بنظر توافقي ميرسيد به تساوي ۰-۰ رسيدند. (در نیمه دوم هیچ تیمی به دروازه دیگری نزدیک هم نشد) با اینحساب دو تیم ایران و اروگوئه به مصاف هم رفتند. این بازی در زمینی ناهموار در وقت قانونی ۰-۰ تمام شد و در وقت اضافه اشتباه مرگبار وحید صادقی در درون دروازه باعث زدن یک گل از زاویه بسته برای حریف شد ، اروگوئه در اواخر بازي و در حاليكه تيم ايران فقط حمله ميكرد يك گل بسيار زيبا و بالاتر از سطح نوجوانان زد و تيم ايران در آخرين دقيقه روي شوت زيباي افشين اسماعيل زاده تنها يك گل رو جبران كرد و با شكست ۲-۱ حذف شد. به اعتقاد من ايران در تمام مسابقاتش بازي نزديكي مقابل حريفان داشت و هم ميتونست برنده باشه و هم بازنده كه از شانس بد در حساسترين مرحله بازنده شد.

تيم اروگوئه كه ايران رو برده بود در يك چهارم نهايي در ضربات پنالتي به اسپانيا باخت و حذف شد ، ولي اتفاق جالب حذف تيم برزيل در دور اول بود. برزيل كه در بازي اولش مقابل ژاپن با گل بخودي دروازه بان ژاپني در آخرين ثانيه بازي به برتري رسيده بود مقابل مكزيك و سوئيس شكست خورد و حذف شد. آرژانتين هم كه بعد از نيجريه از گروهش بعنوان تيم دوم صعود كرده بود در دور دوم در حاليكه تا لحظات پاياني ۲-۱ از كلمبيا پيش بود در چند دقيقه آخر ۲ گل خورد و حذف شد و اين كلمبيايي كه با ايران مساوي كرده بود با شكست تركيه در ضربات پنالتي تا نيمه نهايي هم رفت كه اونجا چهارم شد. تيم آلمان تيم جالب ديگر مسابقات بود كه در بازي اولش ۳-۰ از نيجريه ميزبان پيش بود ولي درنهايت ۳ گل خورد و مساوي كرد. آلمان در دور دوم سختترين بازي رو مقابل سوئيس قهرمان داشت و در وقت اضافي در يك بازي زيبا ۴-۳ باخت. نيجريه ميزبان كه مدعي اول قهرماني بود بعد از شوك بازي اول مقابل آلمان با بردهاي مقتدرانه مقابل هندوراس ، آرژانتين ، نيوزلند ، كره جنوبي و اسپانيا به فينال رسيد ولي در فينال مغلوب سوئيس بهترين تيم مسابقات شد. سوئيس بدون شك شايسته قهرماني بود. اين تيم در دور گروهي مكزيك ، ژاپن و برزيل رو برد. در دور دوم آلمان رو حذف كرد. در يك چهارم نهايي ۲-۱ از سد ايتاليا گذشت و در نيمه نهايي هم با ۴ گل كلمبيا رو شكست داد. جالبه كه همين تيم سوئيس در نيمه نهايي مسابقات اروپايي مغلوب هلندي شد كه توسط تيم ايران از دور مسابقات كنار رفت.

در مجموع تيم ايران حضور آبرومندانه اي در اين مسابقات داشت. البته من با توجه به نمايش بسيارخوب ايران در مسابقات آسيايي انتظار بيشتري داشتم. بررسي نتايج نشون ميده كه تيم ايران حتي ميتونست به نيمه نهايي هم صعود كنه ،‌ كلا ميشه گفت كه سطح تمام تيمهاي شركت كننده بهم نزديك بود و هر تيمي ميتونست در روز خوبش هر تيم ديگه اي رو ببره. البته نبايد قراموش كرد كه موفقيت در مسابقات رده هاي سني خيلي افتخار محسوب نميشه و موفقيت اصلي در رده بزرگسالان هستش. براي مثال عربستان سعودي قبلا يكبار قهرمان نوجوانان جهان شده !!! و تيمهاي ضعيف قطر ، عمان و بحرين هم هركدوم يكبار با كمك بازيكنان صغرسني سابقه كسب مقام چهارم مسابقات جهاني رو هم دارند ولي فوتبال اين كشورهاي پيشرفت خاصي نداشته.

بررسی بازیهای آسیایی داخل سالن 2009 / بخش دوم

بخش دوم بررسي بازيهاي آسيايي داخل سالن مربوط به بررسي ورزشهاي بسكتبال ۳ نفره ، موي تاي ، كبدي داخل سالن و بولينگ هستش.

بسكتبال ۳ نفره :

اين رشته شايد تنها رشته اي بود كه كسب مدال طلا از اون تقريبا قطعي بود. ايران با بهترين تركيب ممكن در بخش مردان در مسابقات شركت كرده بود و در غياب قدرتهاي بسكتبال آسيا براحتي قهرمان شد. مسابقات در بخش مردان با حضور ۱۱ تيم در دو گروه برگزار شد و در بخش زنان هم ۵ تيم حاضر بشكل دوره اي مسابقه دادند. در بخش مردان تيم ايران با تركيب صمد نيكخواه بهرامي ، مهدي كامراني ، حامد آفاق اسلاميه و اوشين ساهاكيان و مربيگري وسلين ماتيچ سرمريي صرب تيم ملي بسكتبال ايران در مسابقات حاضر بود كه در گروه دوم در كنار تيمهاي عربستان ، افغانستان ، ويتنام و ازبكستان قرار گرفت. در گروه مقابل هم تيمهاي نپال ، قطر ، هند ، تايلند ، اردن و كويت حاضر بودند. در بخش زنان هم ۵ تيم هند ، تايلند ،‌ ويتنام ، اردن و كويت رقابت كردند. قوانين بسكتبال ۳ نفره بدين شكل هستش كه مسابقات در ۳ وقت ۵ دفبفه اي برگزار ميشه ولي هر تيمي به امتياز ۳۳ برسه مسابقه در همونجا خاتمه پيدا ميكنه. در بخش زنان از همون ابتدا مشخص بود كه رقابت اصلي بين هند و تايلند هستش و تايلند با برد خفيف ۳۳-۳۲ مقابل هند در بازي روز سوم مدال طلاي خودش رو قطعي كرد. بعد از هند هم تيم ويتنام ميزبان با برد روز آخر با حساب ۳۴-۲۹ مقابل اردن مدال برنز گرفت. تيم كويت هم بسيار ضعيف بود و براي مثال مقابل اردن ۳۴-۰ باخت ! در كل سطح مسابقات زنان بدون حضور چين ، ژاپن ، كره جنوبي و چين تايپه بسيار پايين بود.

اما در بخش مردان تيم ايران در مسابقات گروهي ابتدا ۳۳-۶ افغانستان رو برد ، سپس ۳۳-۲۴ عربستان رو شكست داد ، و بترتيب با نتايج ۳۳-۱۱ و ۳۳-۱۶ از سد ازبكستان و ويتنام گذشت. در اين گروه عربستان با برد خفيف ۳۱-۲۸ مقابل ويتنام دوم شد و بهمراه ايران به نيمه نهايي رسيد. در گروه ديگر هم تيمهاي تايلند و هند بالاتر از كويت و اردن به نيمه نهايي صعود كردند. قطر هم كه بدون بازيكنان خارجي خودش به مسابقات اومده بود حتي به نپال هم باخت و آخر شد ! صمد نيكخواه بهترين بازيكن ايران در تمام مسابقات بود كه در ۴ مسابقه بترتيب ۱۶ ، ۲۱ ، ۱۹ و ۱۵ امتياز كسب كرد. در دور نيمه نهايي با حساب ۳۳-۱۹ هند رو برد كه ۲۳ امتياز سهم صمد نيكخواه بود. عربستان هم ۳۴-۲۸ تايلند رو برد تا در فينال با حساب ۳۳-۹ مغلوب ايران بشه. صمد نيكخواه با ۱۹ امتياز در اين بازي هم امتيازآورترين بازيكن تيم ايران بود. در مسابقه رده بندي هم تايلند ۳۵-۲۷ هند رو برد و برنز گرفت. در مورد سطح مسابقات هم بايد گفت كه از بين قدرتهاي بسكتبال آسيا فقط اردن و قطر در مسابقات حاضر بودند كه اونها هم از نفرات اصلي خودشون كه اكثرا اصليت كشور ديگري رو دارند استفاده نكرده بودند و ميشه گفت كه ايران در حضور تيمهاي ضعيف قهرمان شده. البته از بين تيمهاي حاضر تيمهاي عربستان ، هند ، تايلند ، ازبكستان و كويت كه همگي از تيمهاي درجه ۳ آسيا هستند با بهترين تيمشون به مسابقات اومده بودند. تيم ايران هم همه تيمها رو براحتي برد و براحتي مدال طلا رو كسب كرد. در جمع دو ماده هم تايلند با ۱ طلا و ۱ برنز اول شد و ايران با ۱ طلا در رده دوم قرار گرفت.

بازيكنان تيم ايران پس از برد در بازي فينال / عكس از سايت كميته ملي المپيك

-------------------------------------------------------------------------------

موي تاي :

مسابقات موي تاي بازيهاي آسيايي داخل سالن در دو دوره قبلي در ۹ وزن مردان برگزار ميشد ولي در اين دوره مسابقات در ۶ وزن مردان و ۳ وزن زنان برگزار شد و هر كشور ميتونست ۳ مرد و ۲ زن رو در مسابقات شركت بده و متاسفانه هر ۳ وزن مردان هم از اوزان سنگين كم شده بود و وزن ۷۱ كيلو سنگينترين وزن مسابقات بود. تيم ايران هم قرار بود با تركيب كامل در مسابقات حاضر باشه و حتي نام نيلا فروغي و حديثه نوحي هم براي شركت در بخش زنان در سايت مسابقات ثبت شده ولي ظاهرا باز هم بهمون دليل حجاب امكان شركت از زنان ايراني گرفته شده. جالبه كه فدراسيون جهاني مشكلي با حجاب نداره ولي فدراسيون آسيايي اين رو قبول نميكنه ! بهر حال من نميدونم آيا اين دو نفر به ويتنام رفتند و مسابقه ندادند يا اصلا اعزام نشدن. مسابقات موي تاي اين دوره در بخش مردان بيشترين تعداد شركت كننده رو بين ورزشهاي رزمي اين دوره داشت و دليل اون هم برگزاري موي تاي در دو دوره قبلي مسابقات هستش. در اولين دوره بازيهاي آسيايي سالني ايران در اين ورزش به ۱ طلا و ۲ نقره رسيد و در دومين دوره هم ۳ مدال با ۳ رنگ مختلف سهم تيم ايران بود. اما در اين دوره برخلاف دو دوره قبل سهميه ايران از ۵ به ۳ كم شده بود و ايران با ۳ سهميه تونست ۱ طلا و ۱ برنز بگيره كه تقريبا معادل مقام دوره قبل هستش. اين مسابقات تحت كنترل كشور تايلند مبدع اين ورزش بود كه تونستند ۴ طلا و ۱ نقره از ۵ ورزشكارشون كسب كنند. هر دو مدال ايران در اوزاني بدست اومد كه تايلند در اونها نماينده نداشت.

نتايج نفرات ايران :

  • حسين نصيري در سبكترين وزن يعني ۵۱ كيلو نماينده ايران بود كه در جمع ۶ نفر در دور اول مقابل نماينده ماكائو قرار گرفت كه در راند سوم با راي داوران بدليل اختلاف فني زياد با حريف برنده شد. نصيري در نيمه نهايي با حريفي از لائوس مسابقه داد كه در پايان ۵-۰ با راي ۵ داور شكست خورد و برنز گرفت. در مسابقات موي تاي در پايان مسابقه هر داور با جمع بندي امتيازات برنده رو از ديد خودش اعلام ميكنه و نتيجه ۵-۰ به اين معني هستش كه هر ۵ داور راي به برتري حريف دادن. اين لائوسي در فينال هم با همين نتيجه حريف ويتنامي رو برد و طلا گرفت. سابقا نمايندگان ايران در اين ورزش مقابل تايلند ، ازبكستان و قزاقستان مشكل داشتند و اين اولين شكست ايران مقابل لائوس در اين ورزش در بازيهاي آسيايي بود ! نصيري در غياب كشورهاي برتر شانس خوبي براي مدال طلا داشت كه از دست داد.
  • ياسر صمدي در ۶۰ كيلو نماينده دوم ايران بود كه در جمع ۱۱ شركت كننده در همون دور اول با حساب ۳-۲ به حريف ژاپني باخت و با ناباوري حذف شد ! اين ژاپني خودش در دور دوم در مبارزه يكطرفه مغلوب ازبكستان شد و خود اين ازبك هم در فينال ۵-۰ به تايلند باخت. اين نتايج نشون ميده كه صمدي با اينكه قرعه سختي داشته ولي شايستگي گرفتن مدال رو هم نداشته !
  • وحيد روشني در سنگينترين وزن يعني ۷۱ كيلو در جمع ۷ نفر قرعه بسيار مناسبي داشت و در دور اول ۵-۰ نور سلمان از لبنان رو برد. در نيمه نهايي هم حريف كويتي رو در همون راند اول يكطرفه شكست داد و راهي فينال شد. روشني در دو دوره قبل مسابقات دو مدال نقره گرفته بود كه در دوره اول به حريف قزاق و در در سال ۲۰۰۷ هم با راي مشكوك داوران به حريف ازبك باخته بود. روشني در اين وزن ۳ حريف عمده داشت كه همگي در سمت ديگر جدول بودند. در دور اول اين وزن آرتور قديرقولوف ازبك قهرمان دوره قبل كه همين وحيد روشني رو در فينال برده بود در مسابقه اول تونست الماس اسماگولوف قزاق رو ۳-۲ ببره. اين قزاق در بازيهاي آسيايي هنرهاي رزمي همين ازبكي و همينطور حريف چيني رو برده بود و اول شده بود. قديرقولوف ازبك خودش در نيمه نهايي ۵-۰ به حريف چيني باخت تا اين چيني حريف روشني در فينال باشه كه در فينال روشني ۴-۱ اين حريف رو برد و طلا گرفت.

تيم ايران با توجه به كم شدن سهميه و همينطور نبود مسابقات در اوزان سنگين نتيجه خوبي گرفت و موفق شد يك طلاي سخت رو كسب كنه. كسب اين طلا از اين جهت با ارزش بود كه در دو دوره قبل مسابقات ايران در اوزاني طلا گرفته بود كه خبري از نمايندگان كشورهاي مطرح اين ورزش نبود. در سال ۲۰۰۵ عبدالوهاب معروفي با شكست اردن و عراق طلا گرفت و در سال ۲۰۰۷ هم مصطفي عبداللهي با بردن ماكائو ، لبنان و هند طلا گرفته بود. البته وحيد روشني هم با حريفان كشورهاي درجه يك روبرو نشد ولي حريف چيني روشني در فينال با شكست حريف ازبك قدرتش رو نشون داده بود. در ساير مسابقات هم تايلند ۴ طلا از ۵ طلاي ممكن رو كسب كرد و تنها در يك فينال مغلوب ميزبان و قدرت داوري شد. ويتنام ميزبان ۳ نماينده در بخش مردان داشت كه يكي از اونها اوت شد ، و دو تاي ديگه طلا و نقره گرفتند و تنها شكست تايلند رو رفم زدند. ويتنام هيچ سابقه اي در موي تاي نداره و كسب همين تعداد مدال هم بنظر من بيشتر مديون داوران و شرايط ميزباني هستش ! قزاقستان هم با ۳ نماينده يك طلا و يك برنز گرفت. ازبكستان هم فقط به ۱ نقره و ۲ برنز رسيد. در بخش زنان هم مدال طلاي سوم در وزني كه تايلند حاضر نبود به ورزشكار چيني رسيد. در اين ورزش در تمام اوزان هر ۴ مدال توزيع شد ولي اتفاق جالب در وزن ۵۴ كيلو بود كه فقط ۴ نفر حاضر بودند و همگي مدال گرفتند ! اين شرايط در دو وزن مسابقات زنان هم برقرار بود. نكته جالب ديگه حضور تيم هند در مسابقات بود كه هر ۵ نماينده هندي در همون دور اول حذف شدند ولي با خوش شانسي معمول هندي ها در دو وزن بدليل اينكه فقط ۴ نفر حاضر بودند ، نماينده هند با همون ۱ باخت برنز گرفت !! عراق هم بهمين شكل يك مدال برنز مفت گرفت.

در پايان مسابقات تايلند با ۴ طلا و ۱ نقره اول شد ، چين با ۱ طلا ، ۲ نقره و ۱ برنز دوم شد ، ويتنام با يك برنز كمتر در رده سوم جدول مدالها قرار گرفت ، لائوس با ۱ طلا ، ۱ نقره و ۲ برنز چهارم شد. ايران و قزاقستان مشتركا پنجم شدند و تيمهاي فيليپين ، ازبكستان ، اردن ، هنگ كنگ ، هند ، عراق ، ژاپن ، كويت و لبنان هم بدون مدال طلا در رده هاي بعدي قرار گرفتند. از بين كشورهاي شركت كننده فقط ماكائو و مغولستان بودند كه در اين ورزش نماينده داشتند ولي مدال نگرفتند.

حسين نصيري بعد از برد در مسابقه اول مقابل ماكائو / عكس از سايت كميته ملي المپيك

-------------------------------------------------------------------------------

كبدي داخل سالن :

مسابقات كبدي در اين دوره از مسابقات با قوانين كبدي داخل سالن برگزار شد. البته مسابقات كبدي معمولا در درون سالن برگزار ميشه ولي قوانين كبدي داخل سالن با كبدي معمولي فرق داره ! شايد بهتر بود اسم ديگري رو بجز داخل سالن براي اين ورزش انتخاب ميكردند. در مسابقات اين نوع كبدي هر تيم شامل ۷ نفر هستش (۱۲ نفر در کبدی معمولی حاضر هستند) که ۵ نفر داخل زمین میرن و مسابقات سریعتر و پرامتیازتر هستش. ایران در اولین حضورش در بازیهای آسیایی در دوحه با اینکه در دور گروهی سوم شده بود اما در بازی مدال برنز به بنگلادشی که قبلا برده بود ، باخت و چهارم شد. اما در بازيهاي آسيايي داخل سالن ۲۰۰۷ تمام حريفان رو با قدرت برد ولي مغلوب هند و پاكستان شد و برنز گرفت. در اين دوره با غيبت كل كاروان پاكستان كه اصلا در مسابقات شركت نكرد ، ايران تنها يك رقيب بنام هند داشت. هندي كه تابحال هيچ مدال طلايي رو در اين ورزش از دست نداده و از همون ابتدا هم مشخص بود كه ايران و هند برگزار كنندگان فينال هستند و ميشه گفت كه از همون ابتدا مشخص بود كه ايران نقره ميگيره و همين اتفاق هم افتاد. در اين مسابقات هم خبري از كبدي زنان نبود و مشخص نيست چرا در اين ورزش بخصوص به مسابقات زنان اهميت داده نميشه ! البته گفته ميشه كه قراره اين اتفاق در بازيهاي آسيايي دوحه بيفته كه من هنوز خبر رسمي در اين مورد نديدم.

تيم ايران با تركيب محمدباقر مازندراني ، ناصر رومياني ، رضا كمالي مقدم ، احسان زماني ، رمضانعلي پايين محلي ، مصطفي نودهي و فرهاد كمال غريبي با مربيگري آشان كومار هندي در مسابقات شركت كرد. مسابقات با حضور ۸ تيم در دو گروه ۴ تيمي برگزار شد كه ايران ابتدا ۶۸-۲۳ تايلند رو برد ، سپس موفق شد ۸۰-۱۹ مالزي رو ببره و در مسابقه سرگروهي هم ۵۱-۳۰ از سد بنگلادش گذشت. ايران با اين نتايج همراه با بنگلادش از اين گروه صعود كرد . رقابت براي صعود از اين گروه بين بنگلادش و تايلند بود كه بنگلادش ۵۸-۵۰ تايلند رو برد و صعود كرد. در گروه مقابل هم هند مقتدرانه بالاتر از سري لانكا ، كره جنوبي و ويتنام اول شد. سري لانكا هم در مسابقه اي نزديك ۴۶-۴۴ كره جنوبي رو برد و صعود كرد. در دور نيمه نهايي ايران ۶۱-۱۹ براحتي سري لانكا رو برد و هند هم ۵۹-۱۸ از بنگلادش گذشت. فينال مسابقات هم متاسفانه يكطرفه براي هند بود و اين تيم ۵۷-۳۳ از سد ايران گذشت و طلا گرفت. بنظر نمياد كه به اين زودي تيمي بتونه هند رو از سكوي قهرماني پايين بكشه ولي شايد ايران در حال حاضر بالاتر از پاكستان در جايگاه دوم آسيا (و جهان) قرار گرفته باشه. در واقع در بازیهای آسیایی گوانگژو که هدف اصلی هستش ، رقابت اصلي بين ايران و پاكستان براي صعود به فينال هستش ولي بنظر نمياد هيچكدوم از اين دو تيم حريف هند قدرتمند باشند. در اين مسابقات دو تيم سري لانكا و بنگلادش هم مشتركا برنز گرفتند.

تيم كبدي ايران بر سكوي دوم / عكس از سايت كميته ملي المپيك

-------------------------------------------------------------------------------

بولينگ :

مسابقات بولينگ اين دوره هم مانند قبل برگزار شد و مسابقات در ۳ ماده انفرادي ، دوبل و تيمي ۴ نفره برگزار شد. توضيح رو بدم كه فرقي بين مسابقه ۱ نفره با ۱۰ نفره در بولينگ وجود نداره و فقط تفاوت اينه كه در مسابقه تيمي جمع امتياز ۴ نفر نتيجه رو تعيين ميكنه. بنظر من مسابقات بولينگ فقط بايد بصورت انفرادي و تيمي (مثل ورزش گلف) برگزار بشه و داشتن این تعداد ماده خیلی اضافی هستش. البته وضع در بازیهای آسیایی بمراتب بدتره ! در اونجا مسابقه انفرادی ، دوبل ، ۳ نفره و تيمي ۵ نفره برگزار ميشه و در پايان با جمع بندي امتيازات افراد بعد از اين ۴ ماده بدون برگزاري مسابقه اضافه يك مدال ديگه بعنوان مجموع مواد (یا قهرمان قهرمانان) داده میشه و تازه فقط این نیست ! بعد از اون بین ۱۶ نفر برتر مجموع مواد یک مسابقه دیگه تحت نام مسترز برگزار میشه و یک سری مدال دیگه هم داده میشه ! البته در بازیهای آسیایی داخل سالن خوشبختانه فقط ۳ ماده وجود داره. ایران در دوره قبل این مسابقات برای ارزیابی حضور داشت که نتایج بسیار ضعیفی کسب شد و تصمیم به عدم اعزام تیم ایران در این دوره کاملا منطقی و درست بود. در بازیهای آسیایی مسابقات بدین شکل هستش که در پایان ۶ بلاک جمع امتیازات نفرات برتر رو مشخص میکنه ولی در این مسابقات داخل سالن مثل دوره قبل بعد از پایان ۵ بلاک ، ۸ نفر برتر در بخش انفرادي و دوبل و ۴ تيم برتر در بخش تيمي بشكل حذفي تا پايان مسابقه ميدن و ضمنا دو مدال برنز داده ميشه.

در مسابقات اين دوره كه با حضور تقريبا اكثر قدرتهاي بولينگ آسيا برگزار شد ، هر ۳ طلاي بخش مردان به امارات رسيد و هر ۳ طلاي زنان هم نصيب كره جنوبي شد. جالب اينكه در بخش انفرادي نايف عقاب اماراتي كه در نهايت قهرمان شد بعنوان نفر هشتم يعني آخرين نفر از دور مقدماتي صعود كرد و در بخش تيمي هم تيم امارات بعنوان چهارمين تيم صعود كرد. اما در بخش زنان مسابقات بشكل كامل تحت اختيار كره اي ها بود كه در هر ۳ ماده در سيد ۱ قرار گرفتند و در مرحله حذفي هم همه رو بردند و طلا گرفتند. كره در بخش مردان هم شايسته مدال طلا بود كه امارات با خوش شانسي همه مدالهاي طلا رو برد. تيم كويت هم با مدال برنز در بخش مردان شگفتي اين مسابقات بود. در پايان مسابقات تيم كره جنوبي با ۳ طلا ، ۲ نقره و ۱ برنز اول شد. امارات با ۳ طلا در رده دوم قرار گرفت. مالزي با ۲ نقره و ۲برنز چهارم شد ، ژاپن با دو نقره در رده بعدي قرار گرفت. هنگ كنگ ، اندونزي و كويت همگي با دو برنز در رده پنجم مشترك قرار گرفتند و تيمهاي چين تايپه ، فيليپين و سنگاپور هم همگي با يك مدال برنز مشتركا هشتم شدند.

بررسی بازیهای آسیایی داخل سالن 2009 / بخش اول

سومین دوره بازیهای آسیایی داخل سالن چند روز پیش در هانوی و چند شهر دیگر ویتنام به پایان رسید و کاروان ایران که ظاهرا با ۱۳۱ ورزشکار در مسابقات حاضر شده بود با کسب ۱۷ طلا ، ۱۵ نقره و ۱۳ برنز در رده پنجم جدول مدالي قرار گرفت. با توجه به ضعيف بودن سايت مسابقات كه برنامه مسابقات و استارت ليست هر ماده رو فقط چند دقيقه قبل از برگزاري اون قرار ميداد و هنوز هم در اعلام نتايج ايرادهاي زيادي داره امكان اعلام نتيجه روز به روز مسابقات نبود. در مورد كليت مسابقات و رده كلي كاروان ايران بعدا مينويسم ولي قبل از اون در چند پست به تفكيك تك تك ورزشهاي اين مسابقات رو بررسي ميكنم. پست اول مربوط به نتايج ورزشهاي ووينام ، رقص و كوراش هستش.

ووينام :

مسابقات ووينام (Vovinam) با حضور ۶ کشور و در ۱۴ ماده برگزار شد !!! وجود ۱۴ مدال طلا در ورزشی که فقط ۶ کشور در اون شرکت داشتند هم از عجایب شورای المپیک آسیا هستش ! و جالبه که هر ۶ کشور هم موفق به کسب مدال طلا شدند و تیم ایران هم با ۱ طلا و ۳ نقره و ۳ برنز مشترکا با هند در جدول مدالها آخر شد ! بر طبق اعلام قبلی که در سایت مسابقات قرار گرفته بود ، مسابقات در بخش مبارزه (فايتينگ) در ۴ وزن مردان و ۲ وزن زنان برگزار میشد و هر کشور میتونست در این بخش در ۳ وزن مردان و ۱ وزن زنان شرکت کنه. در بخش نمایش (پرفورمنس) هم ۴ ماده مردان ، ۲ ماده زنان و ۲ ماده مختلط وجود داشت كه هر كشور ميتونست در ۳ ماده مردان و ۱ ماده در دو بخش ديگه شركت كنه. اما نتايج مسابقات نشون ميده كه اين محدوديتها براي تمام تيمها بجز ايران عملا رعايت نشده !!! و بنظر مياد كه ۶ تيم شركت كننده براي اينكه مدالي روي زمين نمونه بشكلي نفراتشون رو در مواد مختلف پخش كردند كه همه مدال بگيرند ! با اينحال يك مدال برنز در بخش مبارزه مردان و يك مدال هم در بخش زنان بدليل كم بودن شركت كننده ها داده نشد و در اكثر مسابقات بخش نمايش هم فقط ۳ تيم حاضر بودند كه همگي مدال گرفتند. در واقع در بخش مبارزه فقط يك شركت كننده هندي در وزن ۵۵ كيلو مردان بدليل اينكه ۵ نفر حاضر بودند مدال نگرفت و در بخش نمايش هم فقط در بخش دفاع شخصي زنان بيش از ۳ تيم شركت كردند كه در اين بخش ۵ تيم حاضر بودند كه هند و لائوس بدون مدال موندند. بر اساس اعلام اوليه هر كشور ۸ سهميه داشت كه تيم ايران بدليل عدم حضور در بخش مختلط ميتونست ۷ مدال بگيره كه گرفت. اما عجيبه كه چرا كشورهاي هند ، لائوس و كامبوج ۹ سهميه داشتند ! جالبه كه كشور ميزبان هم ۸ سهميه داشت كه براحتي ۸ مدال طلا گرفت !

نتايج نفرات ايران در بخش نمایش :

  • محسن احمدي در بخش نمايشي تك نفره در بين ۳ نفر ، سوم شد و برنز گرفت !!!‌ احمدي با امتياز ۲۷۶ به اين مدال رسيد ، درحاليكه ويتنام در اين دسته نماينده نداشت و نفرات اندونزي و لائوس با امتيازات ۲۸۸ و ۲۷۸ طلا و نقره گرفتند. حداكثر امتيازات در بخش نمايشي ورزش ووينام ۳۰۰ امتياز هستش.
  • تيم ۴ نفره ايران شامل محسن احمدي ، عليرضا جديدي ، مرتضي فرناد و رضا آزرده در بخش مولتي ويپون (چند سلاحه) بین ۳ تیم بعد از ویتنام و کامبوج سوم شد و مدال برنز گرفت. امتیازات ۳ تیم بترتیب ۲۹۲ ، ۲۷۶ و ۲۶۸ بود كه نشون ميده تيم ايران اختلاف زيادي با سايرين داشته. اين مسابقات بخش ۴ نفره ديگري بعنوان "حمله با پا" هم داشت كه با اين ماده تفاوت داره. در اين ماده ۳ نفر به شخص چهارم با سلاح حمله ميكنند و اين شخص در اين مبارزه نمايشي از خودش دفاع ميكنه. نكته جالب در مورد تيم ايران اينكه احتمالا از قبل برنامه اي براي حضور در اين ماده وجود نداشته و احتمالا اين تصميم در روز مسابقه و بدليل كم بودن تعداد شركت كنندگان و كسب يك مدال مفت گرفته شده ! براي اينكه از ۴ عضو تيم ، محسن احمدي در بخش انفرادي مسابقه داد ، فرناد و جديدي در بخش مبارزه شركت كردند و اسم رضا آزرده هم در اول بعنوان مربي تيم اعلام شده بود !!!!
  • در بخش زنان هم ايران در قسمت نمايشي يك نماينده در بخش انفرادي زنان داشت كه منير احمدي در بين ۳ نفر به مدال نقره رسيد ! احمدي با امتياز ۲۷۹ بعد از شركت كننده هندي با امتياز ۲۸۵ و بالاتر از نماينده كامبوج با امتياز ۲۷۴ به مدال نقره رسيد. با اينكه احمدي حداقل اين مدال رو در حالي گرفته كه آخر نشده ! (که نسبت به مدالهای بخش نمایشی مردان حداقل قابل قبولتر هستش) ولی پایینتر از هند قرار گرفتن با توجه به سطح پایین ورزشهای رزمی در هند هیچوقت قابل قبول نیست !

نتایج نفرات ایران در بخش مبارزه :

  • محمد حسین میرآخوری که البته در برخی سايتها اسمش اشتباها میرآخورلی هم نوشته شده در وزن ۶۰ کیلوی مردان در بین ۴ نفر در دور اول (نیمه نهایی) حریف کامبوجی رو ناک اوت کرد ولی در فینال مقابل حریف ویتنامی ۱۲-۴ باخت و نقره گرفت. بهرحال باخت به ویتنام در این ورزش طبیعی هستش ولی باخت سنگین چندان قابل قبول نیست.
  • علیرضا جدیدی در وزن ۶۵ کیلوی مردان در بین ۳ شرکت کننده و در غیاب نماینده ویتنام در دور اول حریف هندی رو با امتیاز ۶ به منفی ۲ شکست داد و در فینال هم ۱۰ بر ۲- حریف لائوسی رو برد تا با برد راحت مدال طلا بگیره. کسب مدال طلا همواره ارزشمند هستش ولی باید توجه کرد که این مدال طلا بدون حضور نماینده ویتنام بدست اومده.
  • مرتضی فرناد در وزن ۷۰ کیلوی مردان در جمع ۴ نفر در نیمه نهایی حریف لائوسی رو در حالی که امتیازات زیادی ازش جلو بود دیسکالیفه کرد (ظاهرا در این ورزش هر کسی که امتیازاتش به منفي ۳ برسه دیسکالیفه میشه) و در فینال مقابل ویتنام قرار گرفت و ۴-۲ شکست خورد و نقره گرفت. مربیان ایران بعد از این مسابقه به نحوه قضاوت داوران اعتراض داشتند و بررسی امتیازات اعلام شده توسط داوران هم نشون میده که احتمالا حق با مربیان ایران بوده. چون فرناد امتيازات مثبت بيشتري نسبت به حريف داشته ولي با اخطارهايي كه توسط فقط يك داور گرفته مدال طلا رو از دست داده.
  • راضيه روستايي در وزن ۵۵ كيلو تنها نماينده زنان ايران بود كه در بين ۴ نفر از بدشانسي در همون دور اول به نماينده ويتنام خورد و ۹ بر ۲- باخت و برنز گرفت. اين مدال برنز كه فقط با يك باخت و بدون برد بدست اومده اولين مدال كاروان ايران در ويتنام بود !

در پايان مسابقات اين ورزش ، كشور ويتنام با ۸ طلا اول شد ، اندونزي با ۲ طلا و ۵ برنز دوم شد ، كامبوج با ۱ طلا ، ۴ نقره و ۴ برنز سوم شد ، لائوس با يك برنز كمتر در رده چهارم قرار گرفت و كشورهاي هند و ايران هم با ۱ طلا ،‌ ۳ نقره و ۳ برنز در رده آخر قرار گرفتند ! بررسي نتايج نفرات ايران نشون ميده كه تيم ايران بجز در بخش مبارزه مردان در ساير بخشها بسيار ضعيف ظاهر شده ! البته از ورزشي كه در كشور بسيار نوپا هستش انتظار زيادي نميره ولي ديگه حداقل پز دادن به گرفتن ۷ مدال هم چندان جالب نيست ! مسئولين فدراسيون ورزشهاي رزمي بايد بدونند كه تنها ۳ يا ۴ مدال كسب شده از اين ۷ مدال داراي ارزش حقيقي هستش ! ضمن اينكه مدال طلاي عليرضا جديدي هم بدون حضور نماينده ويتنام بدست اومده. (ویتنام میتونست تنها در ۳ وزن از ۴ وزن مردان شرکت کنه) و از شانس جدیدی این اتفاق در وزن اون انجام شده ، اين مدال طلا ميتونست به هر كدام از اعضاي ديگر تيم هم برسه. ضمن اينكه بنظر ميرسه حق فرناد هم در فينال وزن ۷۰ كيلو تضييع شده.

محسن احمدي پس از دريافت مدال نقره / عكس از خبرگزاري ايسنا

منير احمدي در هنگام دريافت مدال / عكس از سايت كميته ملي المپيك

محمد حسين مبرآخوري در سكوي دوم مسابقات / عكس از سايت كميته ملي المپيك

عليرضا جديدي بر سكوي نخست / عكس از سايت كميته ملي المپيك

سيد مرتضي فرناد پس از دريافت مدال نقره / عكس از سايت كميته ملي المپيك

راضيه روستايي پيش از شروع مسابقه نيمه نهايي / عكس از سايت كميته ملي المپيك

-------------------------------------------------------------------------------

رقص :

مسابقات رقص يا بعبارت صحيحتر رقص ورزشي شامل ۱۰ ماده بود كه طبيعتا ايران در اين ورزش نماينده نداره و اصولا اين ورزش هيچوقت در ايران فعال نبوده و فعال هم نخواهد شد ! اين ورزش ظاهرا و متاسفانه قراره جزو برنامه بازيهاي آسيايي ۲۰۱۰ گوانگژو هم باشه ! مسابقات رقص بطور كل در دو دسته رقص استاندارد و رقص لاتين برگزار ميشه كه هر كدوم شامل ۵ ماده هستند. هر كشوري بجز كشور ميزبان ميتونست ۲ تيم در هر بخش شركت بده. (هر تیم شامل یک مرد و یک زن هستش) با اینکه چیزی در این مورد در برنامه اولیه نیومده ولی ظاهرا هر تیم فقط میتونست در ۲ ماده شرکت کنه. با اینحساب هر کشور با ۴ تیم میتونست در ۸ ماده شرکت کنه و در نتیجه حداکثر ۸ مدال از ۱۰ ماده میگیره. در دو دوره قبلی هر کشور میتونست در هر ماده ۲ تیم داشته باشه و این باعث شد تا کشورهای چین و ژاپن تقریبا تمام مدالها رو کسب کنند و چند مدالی هم به قزاقستان و در رده بعد تایلند برسه. اما در این دوره همه برنامه ها بشکلی بود که کشور میزبان هم بتونه از این مسابقات مدالی بگیره که گرفت. ویتنام که در دو دوره قبلی نتایج بسیار ضعیفی گرفته بود ، با امتياز ميزباني و احتمالا كمك داوران در اين دوره ۲ طلا و ۱ نقره و ۱ برنز گرفت !! چين در حداكثر ۸ ماده ممكن ، ۵ طلا ، ۲ نقره و ۱ برنز رسيد. ژاپن با ۳ طلا ، ۲ نقره و ۲ برنز دوم شد و ويتنام ميزبان هم در شرايط ناعادلانه به مقام سوم رسيد. كره جنوبي با ۸ تيم خودش ۴ نقره و ۳ برنز گرفت. تايلند به يك نقره رسيد و كشورهاي چين تايپه ، قزاقستان و قرقيزستان هم هركدام يك برنز گرفتند.

من مسابقات اين ورزش رو نديدم و چيزي هم از اين ورزش نميدونم ولي در اين ورزش سيستم مشخصي براي امتياز دهي وجود نداره و براي همين داوران هركاري بخوان ميتونند انجام بدن ! مسابقات بدين ضورت بود كه در مراحل نيمه نهايي و فينال برگزار شد. البته در دوره هاي قبل مسابقات در ۴ مرحله برگزار شد ولي ايندوره با قوانين محدودكننده مسابقات ، ديگه نيازي به ۲ مرحله اول نبود. در مسابقات اين ورزش تيمها يكدور در دور نيمه نهايي مسابقه دادند و هر داور از ۷ داور مسابقات ۶ تيم فيناليست رو از ديد خودش اعلام ميكنه و ۶ تيمي كه راي داوران بيشتري رو كسب كرده باشند به فينال صعود ميكنن. اما در فينال بعد از نمايش ۶ تيم ، هر داور نفرات رو از اول تا ششم اعلام ميكنه و البته جمع بندي امتيازات در اين بخش وضعيت پيچيده اي داره. امتيازات جمع بسته نميشه بلكه براي مثال تيمي كه بيش از نيمي از داوران بهش رتبه اول رو دادند ، مدال طلا ميگيره و بقيه رتبه ها بهمين شكل ادامه پيدا ميكنه. اما بررسي رتبه هاي اعلامي از سوي داوران نشون ميده كه برخي از داوران (که تمام اروپایی بودند) لطف زیادی به تیم میزبان داشتند ! مثلا در ماده ای ۵ داور یک ویتنامی رو تیم پنجم یا ششم اعلام کردند ولی مثلا یک داور دیگه همون تیم رو تیم اول اعلام کرده !! فکر میکنم وجود همچین ورزشی در مسابقات المپیک و بازیهای آسیایی فقط بنفع کشور میزبان خواهد بود تا بهرشکلی بتونه مدالهای خودش رو بیشتر کنه !

-------------------------------------------------------------------------------

کوراش :

مسابقات کوراش در بازیهای آسیایی داخل سالن در ۵ وزن مردان و ۳ وزن زنان برگزار شد و هرکشور میتونست حداکثر ۳ مرد و ۲ زن در مسابقات داشته باشه. این ورزش بسیار بسیار شبیه ورزش جودو هستش و در دوره قبل مسابقات هم بشکل نمایشی جزو مواد بازیهای آسیایی سالنی بود که در اون دوره ایران با ۴ نفر ، ۳ طلا و ۱ نقره گرفت. ورزش كوراش كه ورزش ملي كشور ازبكستان هستش شباهت زيادي به ورزش جودو داره و بهمين دليل اكثر نفرات تمام تيمها از جمله ايران رو جودوكاران اون كشورها تشكيل ميدن. با حذف امتياز كوكا از جودو ، شيوه امتيازدهي اين ورزش در حال حاضر كاملا شبيه جودو هستش با اين تفاوت كه اسم امتيازها فرق داره ! در اين ورزش امتياز چالا معادل يوكو در جودو هستش ، يانبوش معادل وازاآري هستش و خلول (یا حلال) هم معادل ایپون در جودو هستش.

فکر نمیکنم با توجه به شباهت زیاد این ورزش با جودو آینده درخشانی در انتظار این ورزش باشه ولی بهرحال با تلاش فراوان این ورزش وارد بازیهای آسیایی سالنی شده ! تیم ایران چندی پیش در مسابقات جهانی با کسب مدالهای متعدد بعد از ازبکستان دوم شده بود و بنابر این از پیش هم انتظار موفقیت از این تیم میرفت. ایران در بخش مردان ۲ طلا گرفت و در بخش زنان به یک مدال نقره رسید. دو نماینده دیگر ایران هم در همون مسابقه اولشون مقابل قهرمان اون وزن قرار گرفتند و با یک شکست بدلیل جدول تک حذفی این ورزش حذف شدند. نکته جالب اینکه در روز اول مسابقات کوراش سایت مسابقات چیزی از قوانین این ورزش نمیدونست و فقط اسم برنده رو نوشته ! برای همین در مورد نتایج مصطفی دلیریان که در روز اول مسابقه داد نتیجه دقیق مشخص نیست !

نتایج نفرات ایران :

  • مصطفی دلیریان که چندی پیش در اوکراین قهرمان جهان شده بود در وزن ۶۰ کیلوی مردان در بین ۷ شرکت کننده در دور اول حریف مغولی رو شکست داد ، در نيمه نهايي حريفي از چين تايپه رو برد و در فينال مقابل عبدالواحد واحدی از افغانستان با ضربه فني برنده شد و طلا گرفت. (پیروز شدنش با ضربه فنی از عکسهای مسابقات مشخص هستش) در این وزن کشورهای قزاقستان و ازبکستان نماینده ای نداشتند که البته این چیزی از ارزشهای مدال طلای دلیریان کم نمیکنه ! بدین دلیل که این کشورها در این وزن در مسابقات جهانی مغلوب دلیریان شده بودند. ضمن اینکه در مسابقات بازیهای آسیایی هنرهای رزمی هم نماینده ازبک در این وزن به حریف تایلندی باخت و همون تایلندی که اونجا طلا گرفته بود در این مسابقات در دور اول به حریف سوری باخت و حذف شد. البته نبود این حریفان کار دلیریان رو برای گرفتن مدال طلا بسیار راحت کرد ولی در حضور اونها هم احتمالا دلیریان به مدال طلا میرسید.
  • محمد جمالی در وزن ۸۱ کیلوگرم نماینده ایران بود. جمالی چندی پیش در مسابقات جهانی در فینال مقابل شروف خولماماتوف ازبکی در مسابقه ای نزدیک باخته بود و نقره گرفته بود و در این مسابقات از شانس بد در جمع ۶ نفر در همون دور اول به همین حریف برخورد کرد !!! و در حالی که هر دو نفر در امتیاز چالا مساوی بودند ضربه شد و حذف شد. این ازبک تنها مدال طلای این کشور رو در بخش مردان کسب کرد و احتمالا اگر جمالی در دور اول به این حریف برخورد نمیکرد ، حداقل مدال نقره رو ميگرفت.
  • حسين قمي در شلوغترين وزن يعني ۹۰ كيلو نماينده ايران بود. جالبه كه اينبار سنگينترين وزن مسابقات شلوغترين بود ، اتفاقي كه در شرق آسيا هرگز اتفاق نمي افته ! قمي كه عضو تيم جودوي ايران در المپيك پكن هم بود و چندي پيش در مسابقات جهاني كوراش از كسب مدال باز مونده بود در جمع ۹ نفر در دور اول استراحت خورد ، در دور اول حريف هندي رو در حالي كه امتيازات زيادي ازش جلو بود ، ضربه فني كرد. در نيمه نهايي اكرام الدين احمدي از افغانستان (قهرمان بازیهای آسیایی هنرهای رزمی) رو در همون ابتدای مسابقه ضربه کرد تا در فینال مقابل پرویز سوبیروف جودوکار تاجیکستانی قرار گرفت و با یک امتیاز یانبوش در مقابل ۲ امتیاز چالای حریف به زحمت برنده شد و طلا گرفت. در این وزن ازبکستان نماینده نداشت و نماینده قزافستان هم مقابل همین حریف تاجیک حذف شده بود. 
  • اکرم خانی در وزن ۵۷ کیلوگرم زنان نماینده ایران بود که در جمع ۶ نفر بدشانس بود و در دور اول مقابل اولسیا کوتسنکو از قزاقستان قرار گرفت و در حالی که هر دو نفر در یک امتیاز یانبوش مساوی بودند با ۱ امتیاز چالا در مقابل ۲ امتیاز چالای حریف با حداقل اختلاف شکست خورد و حذف شد. این حریف قزاق دو حریف بعدی رو با اختلاف بیشتر شکست داد و به مدال طلا رسید. مربیان تیم ایران اعتراض زیادی به نتیجه این مسابقه داشتند و اگر این اعتراضات درست بوده باشه ، ميشه گفت كه يك مدال طلا از كاروان ايران گرفته شده.
  • تكتم بيدل در وزن ۶۳ كيلوي زنان در جمع ۶ نفر در دور اول حريف هندي رو ضربه كرد ، در نيمه نهايي هم حريف ويتنامي رو با ۱ امتياز يانبوش در مقابل ۱ چالاي حريف شكست داد ولي در فينال با يك امتياز چالا مقابل ۳ امتياز چالاي حريف ازبكي شكست خورد و نقره گرفت. اين كوراشكار ازبك حريفان ديگرش رو با اختلاف زياد برده بود و تنها مقابل نماينده ايران به زحمت افتاد.

در پايان مسابقات تيم ازبكستان با ۲ طلا ، ۱ نقره و ۱ برنز اول شد ، ايران مشتركا با قزاقستان به مقام دوم رسيد و جالب اينكه دو طلاي ديگر مسابقات هم به ويتنامي رسيد كه در شرايط عادي حرفي در جودو و كوراش جهان براي گفتن نداره ! كشورهاي چين تايپه ،‌ افغانستان ، تايلند ، تاجيكستان ، هند ، ژاپن ، ‌مغولستان و سوريه هم در اين مسابقات صاحب مدال شدند و در رده هاي بعدي قرار گرفتند. نكته جالب حضور تيم ژاپن با ۳ ورزشكار مرد بود كه فقط به ۲ مدال برنز رسيدند كه اونهم بيشتر با كمك شانس بدست اومد. جالب از اين لحاظ كه ژاپن قدرت اول جودو جهان هستش و انتظار ميره در كوراش هم تيم قويتري داشته باشه. در مورد تيم ويتنام هم يكي از دو مدال طلاي اين تيم در بخش مردان و با شكست نماينده ازبك بدست اومد كه اتفاق بسيار عجيبي هستش. البته نديده ميشه حدس زد كه داوران در دادن اين مدال به ويتنام نقش داشتند. مدال ديگر هم در وزن ۵۲ كيلوي زنان به ويتنام رسيده. در اين وزن ۴ نفر از ويتنام ،‌ ازبكستان ، تايلند و چين تايپه مسابقه دادند كه بشكل دوره اي مسابقه دادند و اين ويتنامي با ۳ برد اول شد. جالب اينجاست كه نماينده ازبكستان در اين وزن با ۳ باحت آحر شده !! و در تصاويري كه از مسابقات در دست هست ، نام اين نفر هم براي گرفتن مدال برنز روي تابلوي مسابقات هست ولي روي سكوي مسابقات خبري از اين ورزشكار نيست. من نميدونم كه آيا اين شخص بدليل خطاي غير فني از مسابقات اخراج شده يا اينكه در مسابقه با حضور ۴ نفر در اين ورزش فقط به ۳ نفر مدال داده ميشه و از مدال برنز مشترك خبري نيست. در پايان در مورد تيم ايران ميشه گفت كه ايران با بدشانسي فقط ۳ مدال گرفت و شايد در شرايط ديگه ميتونست مسابقات رو با ۳ طلا و ۲ نقره تمام كنه.

مصطفي دليريان در هنگام دريافت مدال طلا / عكس از سايت فدراسيون جهاني كوراش

حسين قمي پس از كسب مدال طلا / عكس از سايت كميته ملي المپيك

تكتم بيدل با دست بانداژ شده روي سكوي دوم / عكس از سايت كميته ملي المپيك

فوتبال ساحلي انتخابي جام جهاني 2009

تيم ملي فوتبال ساحلي ايران براي نخستين بار از صعود به جام جهاني فوتبال ساحلي باز ماند ! مسابقات جام جهاني فوتبال ساحلي سالهاست كه در برزيل برگزار ميشه ولي مسابقات از سال ۲۰۰۵ تحت نظارت فيفا برگزار ميشه و بجز سال ۲۰۰۵ كه ايران اصلا در آن زمان تيم نداشت ، ايران در تمام ادوار جام جهاني حاضر بود ولي اينبار براي اولين بار از صعود به جام جهاني باز موند.

بر اساس برخي مطالب اين مسابقات ضمنا چهارمين دوره فوتبال ساحلي قهرماني آسيا هم بود. البته در هنگام مسابقات نشاني از مسابقات اسيايي در كنار زمين ديده نميشد ولي برگزاري مسابقه فينال و رده بندي (درحالیکه نیاز به انجامش نبود) نشون میده که احتمالا این حرف درسته. در ۳ دوره قبل مسابقات ۳ تیم اول به جام جهانی صعود میکردند و ایران در هر ۳ دوره به مقام سومی رسیده بود ! ولی در این دوره امارات میزبان جام جهانی از مسابقات معاف بود و بنابر این یک سهمیه از آسیا کم شده بود. ۷ تیم حاضر در دو گروه ۴ و ۳ تیمی قرار گرفتند تا دوم تیم برتر برای جام جهانی که هفته آینده در همین دبی برگزار میشه انتخاب بشن ! (برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی یک هفته قبل از خود جام جهانی هم از اتفاقات جالب فوتبال آسیاست !) ایران در گروه اول با تیمهای عمان ، استراليا و چين همگروه شد. ايران در بازي اولش ۳-۱ استراليا رو در اولين حضورش در مسابقات آسيايي شكست داد. سپس تونست تيم خوب عمان رو ۵-۳ شكست بده. عمان قهرمان بازيهاي آسيايي ۲۰۰۸ اندونزي هستش. در بازي آخر گروه هم چين ۸-۲ مغلوب ايران شد تا ايران با قدرت همراه عمان به نيمه نهايي صعود كنه. در گروه ديگر هم ۳ تيم ژاپن ، بحرين و ازبكستان حاضر بودند كه ژاپن و بحرين با شكست ازبكستان صعود كردند و در روز آخر هم بحرين با برد ژاپن در ضربات پنالتي اول شد و ژاپن رو به مصاف ايران در نيمه نهايي فرستاد.

از مسابقات ايران در اين تورنمنت من فقط تونستم بازي نيمه نهايي و بخشهايي از مسابقه رده بندي رو ببينم. ايران در مسابقه نيمه نهايي در حالي مقابل ژاپن قرار گرفت كه در ۳ دوره قبل مسابقات در اين مرحله بترتيب مغلوب بحرين ، ژاپن و امارات شده بود ولي اينبار ميدونست كه براي صعود به جام جهاني بايد اين بازي رو ببره و شانس ديگه اي برخلاف دوره قبل وجود نداره. در اين بازي ايران ابتدا با گل محمد احمدزاده ۱-۰ پيش افتاد ولي ژاپن در آخرين دقيقه پريود اول (فوتبال ساحلی در ۳ وقت ۱۲ دقیقه ای برگزار میشه) بشکلی تصادفی گل تساوی رو زد. ژاپنی ها در ایتدای وقت دوم روی یک حرکت جالب گل دوم رو هم زدند و خطای مضحک بازیکنان ایران این تیم صاحب یک ضربه آزاد شبیه به پنالتی کرد تا این تیم گل سوم رو هم بزنه. اما ایران خیلی سریع به بازی برگشت و دو گل زیبا از رضا نادری بازی رو بعد از تنها ۶ دقیقه از وقت دوم ۳-۳ مساوی کرد. این نتیجه تا ۵ دقیقه پایانی مسابقه هم حفظ شد و در این فاصله تیم ایران کاملا تیم برتر زمین بود و ژاپنی ها بیشتر بدنبال اداره بازی و کشاندن بازی به وقت اضافی بودند ولی یک اشتباه بسیار بچه گانه از مهدی بحرالعلوم دروازه بان تیم ایران در ۵ دقیقه مانده به پایان بازی نتیجه رو ۴-۳ کرد. بعد از این گل تیم ایران سراپا حمله شد ولی خطای پنالتی کاملا ناشیانه حسن عبداللهی در شرایطی که خطری دروازه ایران رو تهدید نمیکرد و بدنبال اون گل پنجم ژاپنی ها کار ایران رو تمام کرد. ایران در این بازی به وضوح تیم برتر زمین بود ولی ۳ اشتباه ناشیانه از سوی بازیکنان تیم ملی که منجر به گلهای سوم ،‌ چهارم و پنجم حريف شد روياي فيناليست شدن رو به باد داد ! ايران در مسابقه رده بندي هم در حاليكه بازيكنان انگيزه چنداني نداشتند مقابل عمان ۱-۱ مساوي كرد و در ضربات پنالتي هم حسن عبداللهي در پنالتي دوم ، ضربه خودش رو به بيرون زد تا ايران همين مقام سومي دوره هاي قبل رو هم از دست بده. در فينال مسابقات هم ژاپن كه در ۳ دوره قبل نايب قهرمان شده بود ، اينبار با برد ۴-۲ مقابل بحرين به مقام نخست رسيد.

بررسي نتايج نشون ميده كه تيم ايران شايستگي صعود به جام جهاني رو داشته ولي وقتي يك تيم در ۴ دوره متوالي در يك مرحله (نیمه نهایی) شکست میخوره حتما مشکل رو باید جای دیگری (مسائل روانی) جستجو کرد. جالبه که تیم فوتبال ایران هم سابقه طولانی در شکست خوردن در مرحله نیمه نهایی جام ملتهای آسیا داره !! بهر حال تیم فوتسال ایران بعد از عملکرد ضعیفش در جام جهانی ۲۰۰۸ و بازیهای آسیایی ساحلی در اینجا هم شکست خورد تا نشون بده که اوضاع در این ورزش که حتی صاحب لیگ هم هست ، چندان رو به راه نيست ! البته از حق نگذريم كه شانس هم نقش مهمي در اين ورزش داره ولي وقتي تيمي همواره در مراحل حساس شكست ميخوره ديگه نميشه اين شكست رو هميشه به پاي شانس نوشت ! جالبتر اينكه ايران در تمام مسابقات در جام جهاني و قهرماني آسيا در ضربات پنالتي شكست خورده ! كار بجايي رسيده كه وقتي بازي ايران و عمان به پنالتي كشيده شد ،‌ من از باخت ايران مطمئن بودم !

دهمین دوره ووشو قهرمانی جهان

دهمین دوره مسابقات ووشو قهرمانی جهان چندی پیش در تورونتو کانادا برگزار شد و تیم ووشو ایران در جمع مدالهای سانشو و تالو در رده بندی مدالی برای اولین بار در رده دوم جهان قرار گرفت. ۳۲ کشور در مجموع مسابقات موفق به کسب مدال شدند. البته بنظر من مسابقات جهانی ووشو هیچوقت نشون دهنده قدرت واقعی کشورها نیست ! بدین دلیل که فدراسیون جهانی محدودیتهایی برای هر کشور درنظر گرفته ، براي مثال در سانشوي زنان هر كشور ميتونست تنها در ۴ وزن از ۷ وزن مسابقات ، شركت كننده داشته باشه و براي مثال چين هر ۴ طلاي ممكن رو گرفت و ۳ طلاي ديگه به ايران و مصر رسيد. سوال اينجاست كه اگر چين در اين ۳ وزن هم شركت ميكرد ، آيا مدال طلا باز هم به اين كشورها ميرسيد ؟ همچين محدوديتي در مسابقات مردان و در بخش تالو هم وجود داشت و در كل اين محدوديتها باعث ميشه تا نشه به كسي كه حتي مدال طلاي جهان رو هم گرفته ، قهرمان جهان گفت. هر شخص زماني قهرمان جهان هستش كه تمام كشورها در هر وزن يك نماينده (که طبیعتا قهرمان کشور خودشون هستش) رو اعزام کنند و این شخص با بردن همگان قهرمان جهان بشه. ایران در جمع ۵ مدال طلا گرفت که هیچ کدوم اونها با شکست حریفان چینی بدست نیومد ! جالب اینکه سجاد عباسی در ۷۰ کیلو حریف چینی رو در یک چهارم نهایی برد ولی در نیمه نهایی به مصر باخت ! چینی ها در کل مسابقات سانشو فقط دو باخت داشتند که بجز این باخت به عباسی ، در وزن ۸۵ كيلو هم مغلوب مسلم ساليخوف روس شدند ! در بخش سانشو بعد از چين ، تيمهاي ايران و روسيه قدرتهاي برتر جهان هستند و تيم مصر هم در اين مسابقات دو طلا گرفت كه يكي از اونها با شايستگي بدست اومد. ولي جالب اينكه در وزن ۹۰ كيلو در غياب تمام اين كشورها ، مدال طلا به كشور فرانسه رسيد !!

رده بندی مدالی :
۱ - چین - ۱۴ - ۰ - ۱
۲ - ایران - ۵ - ۶ - ۱
۳ - هنگ کنگ - ۳ - ۶ - ۳
۴ - روسیه - ۳ - ۴ - ۳
۵ - مصر - ۳ - ۱ - ۱
۶ - ماکائو - ۲ - ۴ - ۲
۷ - مالزی - ۲ - ۲ - ۵
۸ - ژاپن - ۱ - ۵ - ۱
۹ - اندونزی - ۱ - ۱ - ۵
۱۰ - کره جنوبی - ۱ - ۱ - ۴

نتايج سانشو مردان :

محسن محمدسيفي / ۶۰ كيلو / مدال نقره
يك هشتم نهايي : محمدسيفي ۲ - چین ژی جیان (ماکائو) ۰
یک چهارم نهایی : محمدسيفي ۲ - نیلس ویدلاند (سوئد) ۰
نیمه نهایی : محمدسیفی ۲ - بهارالدین سلیموف (آذربایجان) ۰
فينال : دوان هانسونگ (چین) ۲ - محمدسیفی ۰
محمدسیفی براحتی با ۳ برد تا فینال صعود کرد ولی در فینال در دو راند به حریف چینی باخت و نقره گرفت.

علی دهقان / ۶۵ کیلو / مدال طلا
یک شانزدهم نهایی : استراحت
یک هشتم نهایی : دهقان ۲ - یون کاتالان اسلاوه (رومانی) ۰
یک چهارم نهایی : دهقان ۲ - اورخان منافزاده (آذربایجان) ۰
نیمه نهایی : دهقان ۲ - پیر مورا (فرانسه) ۰

سجاد عباسی / ۷۰ کیلو / مدال طلا
یک شانزدهم نهایی : استراحت
یک هشتم نهایی : عباسی ۲ - وانگ ژی شوانگ (چین) ۰
یک چهارم نهایی : عباسی ۲ - ماکسیمیلیان چن (امریکا) ۰
نیمه نهایی : احمد ابراهیم (مصر) - سجاد عباسی / برتری فنی
برد سجاد عباسي مقابل حريف چيني نقطه عطف تيم ايران در اين مسابقات بود ، ولي اتفاق عجيب باخت عباسي مقابل نماينده مصر بود !! عباسي در اين مسابقه بشكلي يكطرفه (باخت فنی) باخت که نتیجه بدی هستش. جالب اینجاست که در این وزن نماینده روسیه هم به ماکائو باخت تا این ووشوکار مصری با شکست حریف ماکائویی در فینال با حساب ۲-۱ در وزنی با حضور نمایندگان ایران ، چين و روسيه قهرمان جهان شد !

مجتبی حسین زاده / ۷۵ کیلو / حذف
یک هشتم نهایی : حسین زاده ۲ - یوگنی پیاتروویچ (بلاروس) ۰
یک چهارم نهایی : جانهوات بلتوف (روسیه) ۲ - حسین زاده ۰
حسین زاده تنها عضو تیم سانشو بود که مسابقات رو بدون مدال کسب کرد ، حسين زاده بعد از يك برد در دور مقابل حريف روس شكست خورد. اين ووشوكار روس در نهايت براحتي به مدال طلا رسيد ، بنظر مياد حسين زاده در صورت بدشانس نبودن ميتونست حداقل نقره يا برنز رو بگيره.

حسین اجاقی / ۸۰ کیلو / مدال طلا
یک شانزدهم نهایی : استراحت
یک هشتم نهایی : اجاقی ۲ - کریستین استویکا (رومانی) ۰
یک چهارم نهایی : اجاقی ۲ - آلکس سیسنه (امریکا) ۰
نیمه نهایی : اجاقی - عمر احمد عبدالقادر (مصر) / برتری فنی
فینال : اجاقی ۲ - میگل ولاز (اسپانیا) ۰
بهترین ووشوکای تاریخ ایران هم براحتی بار دیگر قهرمان جهان شد. البته این مدال طلا در غیاب نمایندگان چین و روسیه بدست اومد ولی باتوجه به سابقه قبلی اجاقی که سابقه بردن نمایندگان این کشورها رو هم داره نمیشه خیلی ایراد گرفت ! تصاویری از مسابقه نیمه نهایی حسین اجاقی از اخبار ورزشی پخش شد که طی اون اجاقی حریف مصری رو با چند ضربه زیبا روی زمین انداخت و فکر میکنم ناک اوت کرد. اجاقی که در حال حاضر همزمان مدیر فنی تیم ملی هم هست در مسابقات دوره قبل برای اینکه سهمیه مسابقات نمایشی تورنمنت المپیک پکن رو بگیره در دو وزن بالاتر مسابقه داد که در فینال مغلوب سالیخوف روس شد.

حمیدرضا قلی پور / ۸۵ کیلو / مدال نقره
یک هشتم نهایی : قلی پور - لوکاس ولف (جمهوری چک) / برتری فنی
یک چهارم نهایی : قلی پور - محمد یوسف رمضان (مصر) / برتری فنی
نیمه نهایی : قلی پور - اولیور هاسلر (سوئیس) / برتری فنی
فینال : مسلم سالیخوف (روسیه) ۲ - قلی پور ۰
قلی پور در دوره قبل تنها طلای تیم ایران رو کسب کرده بود و در این مسابقات هم با ۳ برد مقتدرانه و یکطرفه براحتی به فینال رسید و مقابل سالیخوف روس قرار گرفت. قلی پور چند ماه قبل از این مسابقات در فینال مسابقات ورلد گیمز تونسته بود ۲-۰ همین حریف نامدار رو شکست بده ولی اینبار شکست خورد و نقره گرفت. این ووشوکای روس در نیمه نهایی هم حریف چینی رو برده بود تا قهرمانی جهان کاملا شایسته اش باشه.

نتايج سانشو زنان :

الهه منصوریان / ۴۸ کیلو / مدال نقره
یک چهارم نهایی : منصوریان - کیم آ ری (کره جنوبی) / برتری فنی
نیمه نهایی : منصوریان ۲ - اوزنور کیزیل (ترکیه) ۰
فینال : سامیا سلیم (مصر) ۲ - منصوریان ۱
در غیاب نماینده چین در این وزن ، منصوريان براحتي به فينال رسيد ولي در فينال در ۳ راند مغلوب حريف مصري شد و در عين ناباوري طلا رو از دست داد ! اين تنها مدال طلاي بخش زنان بود كه به ايران يا چين نرسيد !

راضيه طهماسبي فر / ۵۶ كيلو / مدال نقره
یک هشتم نهایی : استراحت
يك چهارم نهايي :‌ طهماسبي فر ۲ - آريانا پائولا سيتولين (برزیل) ۱
نیمه نهایی : طهماسبي فر ۲ - کیم این هیه (کره جنوبی) ۰
فینال : لی هوی (چین) ۲ - طهماسبی فر ۰
طهماسبي فر كه در دوره قبل هم مدال گرفته بود ، در مسابقه اول به زحمت در ۳ راند حريف برزيلي رو برد و بعد از برد راحت دور بعد به فينال رسيد ولي از بدشانسي در فينال با حريف چيني روبرو شد و باحت.

خدیجه آزادپور / ۶۵ کیلو / مدال طلا
یک چهارم نهایی : آزادپور - تینا هورمه (فنلاند) / برتری فنی
نیمه نهایی : آزادپور ۲ - والری دومرژه (فرانسه) ۰
فينال : آزادپور ۲ - ماريا كارايكو (ونزوئلا) ۰
خدیجه آزادپور در غیاب نماینده چین در این وزن براحتی با ۳ برد قهرمان جهان شد و اولین مدال طلای تاریخ ووشوی زنان ایران در مسابقات جهانی رو کسب کرد !

ملیحه فضلی / ۷۵ کیلو / مدال طلا
نیمه نهایی : فضلی ۲ - آنتونیا ده بیازه (ایتالیا) ۰
فینال : فضلی ۲ - جیمی فورتر (کانادا) ۰
در وزنی که فقط ۴ نفر حاضر بودند ، مليحه فضلي براحتي قهرمان جهان شد. اضافه كنم كه اين قهرماني بدون حضور نماينده اي از چين بدست اومد !

نتایج تالو مردان :

احسان پیغمبری
چانگچوان / امتیاز ۹.۵۱ / مقام ۱۵ بین ۸۳ نفر
دائوشو / امتیاز ۹.۶۶ / مقام ۵ بین ۵۴ نفر
گونشو / امتیاز ۹.۵۹ / مقام ۱۲ بین ۵۵ نفر
احسان پیغمبری که در مسابقات ووشو نمایشی المپیک برنز گرفته بود در این مسابقات امتیازات کمتری نسبت به فبل گرفت و در نتیجه مدالی نگرفت. البته در بخش دائوشو بسیار به مدال نزدیک بود. در بازیهای آسیایی ترکیبی از این ۳ ماده حضور داره و پیغمبری در بازیهای آسیایی باید هر ۳ ماده رو انجام بده که جمع اون ۳ ماده نفرات برتر رو مشخص میکنه.

فرشاد عربی
نانچوان / امتیاز ۹.۶۷ / مقام ۷ بین ۵۲ نفر
ناندائو / امتیاز ۹.۷۳ / مدال نقره بین ۴۴ نفر
نانگون / امتیاز ۹.۷۲ / مدال نقره بین ۴۸ نفر
عربی موفقترین عضو تیم تالو بود که در دو بخش دو مدال نقره گرفت ، عربي در دو بخش مدال طلا رو با تنها یک صدم و ۳ صدم امتياز از دست داد. البته در هر دو ماده چين نماينده نداشت ولي بازهم چيزي از ارزشهاي عربي كم نميشه. عربي بعد از مسابقات بازيهاي آسيايي دوحه همواره رشد امتياز داشته و در صورت ادامه اين روند شانس زيادي براي كسب مدال بازيهاي گوانگژو داره. در مسابقات بازيهاي آسيايي هم تركيبي از اين ۳ ماده در مسابقات هست كه عربي در هر ۳ ماده امتيازات خوبي كسب كرده.

محسن احمدي ، ابراهيم فتحي و احسان پيغمبري
دويلين / امتياز ۹.۷۸ / مدال طلا بين ۹ تيم
تيم دويلين ايران كه يكي از نفرات اصلي خودش رو از دست داده بود و احسان پيغمبري جايگزينش شده بود با يكصدم امتياز بالاتر از تيم اوكراين در غياب چين قهرمان جهان شد. جالب اينكه اين ماده در بازيهاي آسيايي هنرهاي رزمي و بازيهاي آسيايي سالني در دو بخش بدون سلاح و با سلاح برگزار ميشه ولي در مسابقات جهاني فقط يك ماده دويلين هستش و مشخص نشده كه اين ماده با سلاح بوده يا بدون سلاح ! دويلين جزو مواد بازيهاي آسيايي نيست و در كل اهميت كمتري در ووشو داره و بهمين دليل كسب مدال طلا در اين ماده آسانتر هستش !

نتايج تالو زنان :

محبوبه كريمي
چانگچوان / امتياز ۸.۹۲ / مقام ۲۱ بين ۴۶ نفر
دائوشو / امتياز ۸.۵۴ / مقام ۱۵ بين ۲۲ نفر
گونشو / امتياز ۹.۳۵ / مقام ۱۲ بين ۲۰ نفر
كريمي در تمام مواد در رتبه هاي مياني جدول قرار گرفت.

سميه ميراني
چانگچوان / امتياز ۸.۹۰ / مقام ۲۳ بين ۴۶ نفر
جيانشو / امتياز ۸.۷۴ / مقام ۱۴ بين ۲۸ نفر
چيانگشو / امتياز ۹.۴۸ ‌/ مقام ۱۴ بين ۲۶ نفر
ميراني هم فقط در يك ماده امتياز بالاي ۹ گرفت ولي در مجموع مقامهاي خوبي كسب نكرد.

شميم مهدي پور
تايجيچوان / امتياز ۹.۵۵ / مقام ۱۰ بين ۲۱ نفر
تايجيجيان / امتياز ۸.۶۴ / مقام ۱۴ بين ۲۰ نفر
مقام دهمي مهدي پور در تايجيچوان بهترين مقام نفرات ايران در تالو زنان بود كه البته مهدي پور در ماده دوم خودش مقام خوبي كسب نكرد.

محبوبه كريمي ، ارغوان جلالي و ميترا عباسي
دويلين / امتياز ۹.۵۵ / مقام ۷ بين ۱۰ تيم
تيم دويلين ايران در حالي هفتم جهان شد كه ۳ ديگر مسابقه ندادند ! و در واقع تيم ايران بين ۷ تيم آخر شد !

پنجمین دوره والیبال قهرمانی باشگاههای جهان

پنجمین دوره والیبال قهرمانی باشگاههای جهان بعد از وقفه ای ۱۷ ساله دو روز پیش در دوحه قطر به پایان رسید و تیم پیکان نماینده ایران در عین شگفتی به مقام چهارم جهان رسید !

نتایج تیم پیکان :

دور مقدماتی :
پیکان (ایران) ۳ - سیمد (برزیل) ۱ / ۱۵-۲۵ و ۲۸-۲۶ و ۲۵-۲۱ و ۲۵-۲۲
اسکرا بلچاتوف (لهستان) ۳ - پیکان (ایران) ۰ / ۲۵-۲۲ و ۲۵-۱۸ و ۲۵-۱۷
پیکان (ایران) ۳ - العربی (قطر) ۰ / ۲۵-۲۳ و ۲۵-۱۹ و ۲۵-۱۴
پیکان بعنوان تیم دوم به نیمه نهایی صعود کرد.

نیمه نهایی :
ترنتینو (ایتالیا) ۳ - پیکان (ایران) ۰ / ۲۵-۱۸ و ۲۵-۲۲ و ۲۵-۱۹

مسابقه مدال برنز :
زنیت کازان (روسیه) ۳ - پیکان (ایران) ۰ / ۲۵-۱۳ و ۲۵-۱۸ و ۲۵-۱۶

رده بندی نهایی :
۱ - ترنتینو بت کلیک (ایتالیا)
۲ - پی جی ای اسکرا بلچاتوف (لهستان)
۳ - زنیت کازان (روسیه)
۴ - پیکان تهران (ایران)
۵ - العربی (قطر) ، الزمالك (مصر) ، كوروزال (پورتوریکو) و سیمد (برزیل)

پیکان درحالی به این مقام رسید که تغییرات زیادی نسبت به فصل گذشته در تیمش ایجاد شده بود و بدون حتی یک بازیکن کمکی به این مسابقات اومده بود. پیکان در مسابقات باشگاههای آسیا با داشتن بازیکنانی مثل محمد ترکاشوند ، پيمان اكبري ،‌ عليرضا نادي و بازيكنان كمكي مثل مهدي مهدوي ، فرهاد ظريف و فرهاد نظري افشار براحتي قهرمان آسيا شد ولي از اين جمع تركاشوند و نادي اين باشگاه رو ترك كردند و پيمان اكبري هم بدليل مصدوميت مسابقات رو از دست داد و بدليل شروع ليگ برتر واليبال هم امكان استخدام بازيكن كمكي نبود و تنها بازيكن خوبي كه به تيم اضافه شده بود ، احسن الله شيركوند بود كه مسابقات آسيايي رو بدليل مصدوميت از دست داده بود. پيكان تقريبا تمام مسابقات رو با تركيب امير حسيني (پاسور) ، محمد محمدکاظم (قطر پاسور) ، حسام بخششی ، محمد موسوی (بازیکنان سرعتی) ، مجتبي شبان ، آرش كمالوند (بازیکنان قدرتی) و احسن الله شیرکوند (لیبرو) آغاز کرد و از بین بازیکنان ذخیره هم فقط رحمان داوودی در دقایقی از برخی مسابقات بجای کمالوند یا شبان به بازی اومد. البته علی حسینی لیبروی دوم تیم هم بعد از مصدومیت شیرکوند در دو مسابقه آخر به بازی گرفته شد. مربيگري تيم هم بعد از جدايي مصطفي كارخانه بر عهده عليرضا معمري بود كه بعد از موفقيت نسبي در پاكستان باز هم به ايران برگشته.

این مسابقات با قانون آزمایشی فرمول طلایی برگزار شد ، طبق اين قانون حمله اول تيم دريافت كننده سرويس در ضرب سوم بايد از پشت خط ۳/۱ انجام ميشد كه اين نكته كار تمام تيمها رو براي زدن اسپك در توپ اول سخت كرده بود. پيكان كه بدون بازيكنان ملي پوشش زمان بيشتري رو با اين قانون تمرين كرده بود در بازي اولش با شكست قهرمان برزيل همگان رو غافلگير كرد. تيم برزيلي با داشتن برونو رزنده پاسور تيم ملي برزيل و چند بازيكن بسيار خوب در ست اول پيكان رو براحتي و بشكل تحقير آميزي برد و در ست دوم هم تا ميانه ست امتياز زيادي پيش بود ولي پيكان با جنگندگي مثال زدني به بازي برگشت و در نهايت اين ست رو برد و در پايان هم ۳-۱ برنده شد. در اين بازي مدافعين روي تور پيكان (موسوی و بخششی) بارها مهاجمین برزیلی رو دفاع کردند و محمدکاظم هم امتیازات زیادی رو کسب کرد. پیکان در روز دوم مقابل بلچاتوف لهستان قرار گرفت که علاوه بر چند بازیکن عمده تیم ملی لهستان ، آنتيگا فرانسوي و فالاسكا اسپانيايي رو هم در خدمت داشت. پيكان در اين بازي نمايش نسبتا خوبي داشت ولي طبيعي بود كه با آناليز شدن بازيكنانش بعد از بازي روز اول شانسي مقابل اين تيم نداشته باشه. در روز آخر مرحله گروهي پيكان مقابل العربي قطر براحتي برنده شد. العربي كه در اين مسابقات چند بازيكن خارجي از ساير كشورهاي عربي مثل مصر و تونس بخدمت گرفته بود در اين مسابقه بسيار ضعيف ظاهر شد و پيكان براحتي برنده شد و با برد تيم لهستاني مقابل سيمد برزيل پيكان تونست بعنوان تيم دوم صعود كنه.

با نمايش پيكان در دور اول كاملا مشخص بود كه اين تيم شانسي مقابل ۳ تيم اروپايي حاضر در نيمه نهايي نداره. پيكان در بازي اول هم بيشتر بدليل آشنا نبودن تيم برزيلي به قوانين جديد و همچنين ناشناخته بودن بازيكنان كليدي خودش براي حريف برنده شد ولي در ساير مسابقات نتايجي منطقي كسب كرد. پيكان با تركيب خوبي به اين مسابقات اعزام نشده بود ، تيمي كه سالها قهرمان بلامنازع ايران و آسيا بوده دقيقا در سالي كه مسابقات باشگاههاي جهان دوباره زنده شد بازيكنان اصلي خودش رو از دست داد و با تركيبي ناقص به قطر رفت. پيكان در اين مسابقات كاملا وابسته به محمد محمدكاظم بود و با توجه به وجود قانون فرمول طلايي عملا اكثر امتيازات پيكان در هجوم توسط اين بازيكن بدست اومد. البته پيكان تنها تيمي بود كه در اين مسابقات از پاس سرعتي پشت خط هم استفاده كرد !! كاري كه ريسك زيادي داشت و در امتيازات حساس توپهاي مهمي هم با اين روش به اوت زده شدند. بجز محمدكاظم دو بازيكن ديگر ايران (کمالوند و شبان) توانایی زدن پاس پشت خط رو نداشتند و توپهای زیادی رو از دست دادند. کار بجایی رسید که حتی در بعضی لحظات مسابقات پاس پشت خط قدرتی به محمد موسوی داده میشد !!

بهر حال پیکان در نیمه نهایی مقابل ترنتینو ایتالیا بهترین تیم کنونی والیبال جهان قرار گرفت. ترنتینو که سال گذشته قهرمان اروپا شده ، با داشتن بازيكناني مثل ماتي كازيسكي بلغاري ، اوسماني خوانتورنا كوبايي ، رافائل برزيلي و دو سرعتي زن تيم ملي ايتاليا (سالا و بیرارلی) بسیار قوی بود و پیکان علی رغم تلاش زیادی که داشت اصلا حریف این تیم نشد. اتفاق بد این بازی مصدومیت احسن شیرکوند در ست دوم این مسابقه بود که باعث شد تا علی حسینی به بازی بیاد. شیرکوند بهمین دلیل مسابقه رده بندی رو هم از دست داد. پیکان ضعیفترین نمایش خودش رو در بازی آخر انجام داد و عملا هیچ حرفی مقابل تیم روسی برای گرفتن نداشت. بنظر میرسید نبود شیرکوند و خستگی محمدکاظم عامل اصلی این بازی ضعیف بود. محمدکاظم که تیم رو یک تنه به اینجا رسوند بود در بازی آخر خسته بود و توپهای زیادی رو هدر داد. تیم روسی که در این بازی از کلیتون استنلی ستاره امریکایی خودش بدلیل مصدومیت استفاده نکرد برای کسب برد به زحمت نیفتاد. در ترکیب این تیم بجز چند بازیکن مشهور روس مثل  وربوف و تتیوخین دو بازیکن امریکایی یعنی لویی بال و کلی استنلی هم حاضر بودند که البته استنلی در بازی آخر بازی نکرد. در فینال مسابقات هم ترنتینو براحتی ۳-۰ حریف لهستانی رو برد تا قهرمانی پنجمین دوره مسابقات جهانی هم مثل ۴ دوره قبل به یک تیم ایتالیایی برسه. در پایان هم ماتی کازیسکی بلغاری بعنوان بهترین بازیکن مسابقات معرفی شد و هیچکدوم از بازیکنان تیم پیکان هم موفق به کسب جایزه انفرادی نشدند.

در مورد کلیت مسابقات میشد گفت که وجود قانون فرمول طلایی تا حدودی شرایط عادی رو از بین برده بود. این قانون برای آزمایش در این مسابقات اجرا شد ، و با نارضايتي تمام تيمها روبرو شد و احتمالا ديگه ادامه پيدا نميكنه. اين قانون كه اجراي اون حتي در بالاترين سطح واليبال هم براحتي انجام پذير نيست در مسابقات زنان و مسابقات تيمهاي سطح پايينتر عملا برگزاري مسابقه رو غير ممكن نميكنه ، چون مثلا در واليبال زنان بازيكنان خيلي كمي توانايي زدن اسپك از پشت خط رو دارند. در تيم پيكان هم بدليل وجود اين قانون محمد محمدكاظم زحمت زيادي رو متحمل شد و شايد در نبود اين قانون پيكان ميتونست بازيهاي بهتري نمايش بده (هرچند که خیلی ها برد روز اول پیکان مقابل سیمد رو بدلیل وجود همین قانون میدونند) بهر حال امیدوارم باز هم یک تیم ایرانی بتونه با قهرمانی در اسیا در دوره بعد این مسابقات که بازهم در قطر خواهد بود شرکت کنه و اینبار با داشتن ترکیب کامل نتایج بهتری رو کسب کنه.

سومين دوره بازيهاي آسيايي داخل سالن

سومين دوره بازيهاي آسيايي داخل سالن از فردا در چند شهر ويتنام آغاز ميشه و ايران با كارواني پرتعداد و با اميد كسب مدالهاي فراوان در مسابقات شركت ميكنه. البته تعداد دقيق نفرات كاروان ايران رو پيدا نكردم ولي ايران با حدود ۱۳۰ ورزشكار در مسابقات شركت ميكنه.

اين مسابقات در چند ورزش برگزار ميشه كه در مورد تعداد اونها هم بحث وجود داره. سايت رسمي مسابقات ورزشها رو بشكل عجيبي دسته بندي كرده و اگر اون دسته بندي رو رسمي فرض كنيم ،‌ مسابقات در ۲۰ ورزش رسمي و ۱ ورزش نمايشي برگزار ميشه ! اما در اصل مسابقات در ۲۴ ورزش رسمي و ۲ ورزش نمايشي برگزار ميشه. اما من هم همون دسته بندي سايت مسابقات رو در نظر ميگيرم. در اين دوره چند ورزش باب ميل كشور ميزبان اضافه شده و دو ورزش دوچرخه سواري سالني و ورزشهاي اكسترم (هیجانی) از مسابقات حذف شدند !

۱ - دو و ميداني داخل سالن
مسابقات دو و ميداني داخل سالن كه تفاوتهايي با دو و ميداني فضاي باز داره در ۱۳ ماده مردان و ۱۳ ماده زنان برگزار ميشه. مواد مسابقات ۶۰ ، ۴۰۰ ، ۸۰۰ ، ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ متر ، ۶۰ متر با مانع ، ۴ در ۴۰۰ متر تيمي در بخش تراك هستند و در بخش فيلد (یا میدانی) هم مواد پرش طول ، ارتفاع ، با نيزه ، سه گام و پرتاب وزنه بهمراه ماده هفتگانه (پنجگانه برای زنان) در مسابقات حاضر هستند.

۲ - ورزشهای آبی
سایت مسابقات دو ماده شنا و فن سوئیمینگ (شنا با پای دلفین) رو یک ورزش فرض کرده ! مسابقات شنا در ۱۵ ماده زنان و مردان برگزار میشه که جمعا ۳۰ مدال طلا وجود داره. این مواد ۵۰ و ۱۰۰ متر در هر ۴ شنا (آزاد ، قورباغه ، پروانه و كرال پشت) بهمراه ۲۰۰ متر آزاد ، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر مختلط انفرادي هستند. ضمنا مواد ۴ در ۵۰ و ۴ در ۱۰۰ مختلط امدادي و آزاد امدادي هم در مسابقات هستند. در شناي با پاي دلفين هم ۱۶ طلا توزيع ميشه ! مسابقات در ماده سورفيس در مساقتهاي ۵۰ ، ۱۰۰ ، ۲۰۰ ، ۴۰۰ ، ۸۰۰ و دو ماده تيمي ۴ در ۱۰۰ و ۴ در ۲۰۰ برگزار ميشه و ماده ۱۰۰ متر بايفينز هم برگزار ميشه كه جمعا ۸ ماده زنان و ۸ ماده مردان برگزار ميشه.

۳ - رقص
ورزش رقص هم مثل دو دوره قبل در برنامه مسابقات هست و مسابقات در ۱۰ ماده برگزار ميشه كه ۵ مدل رقص استاندارد و ۵ مدل هم رقص لاتين هستش.

۴ - پتانكه
پتانكه با پتانژ ورزش فرانسوي هستش كه شباهت زيادي به بولز داره. و ميشه تا حدي اون رو با تيله بازي هم مقايسه كرد ! مسابقات اين ورزش در ۴ ماده انفرادي و دوبل مردان و زنان برگزار ميشه.

۵ - ورزشهاي دفاعي زنان
اين بخش شامل ۳ ورزش بوكس ،‌ سانشو و دويليان زنان ميشه. (البته دویلیان و سانشو خودشون هر دو زیرشاخه ووشو هستند) مسابقات بوکس زنان که قراره وارد المپیک هم بشه در ۸ وزن برگزار میشه ، مسابقات سانشو هم در ۶ وزن برگزار ميشه و در ماده دويليان هم دو ماده مبارزه با سلاح و دستخالي وجود داره. جمعا ۱۶ طلا در اين ورزشها داده ميشه.

۶ - شاتل كاك
من تا قبل از اين مسابقات اسم اين ورزش رو هم نشنيده بودم ! ظاهرا اين ورزش تركيبي از سپكتاكرا و بدمينتون هستش. يعني چيزي شبيه به همون سپكتاكرا كه با توپي شبيه به توپ بدمينتون برگزار ميشه ! مسابقات اين ورزش در ۳ ماده انفرادي ،‌ دوبل و تيمي در دو بخش زنان و مردان برگزار ميشه و جمعا ۶ طلا داره.

۷ - هوپ تاكرا
هوپ تاكرا شاخه اي از سپكتاكرا هستش كه در اون هر تيم تك تك مسابقه ميده و هدف اينه كه در زمان مشخص تعداد توپ در داخل سبدهايي كه از بالا آويزان شده قرار بدن. مسابقات اين ورزش براي زنان و مردان برگزار ميشه و دو مدال طلا داره.

۸ - كبدي داخل سالن
مسابقات كبدي اين دوره با دوره هاي قبل فرق داره و در واقع اسم اون هم كبدي داخل سالن هستش و با نفرات كمتري برگزار ميشه و در واقع شباهت كبدي و كبدي داخل سالن مثل شباهت فوتبال و فوتسال هستش. مسابقات كبدي داخل سالن فقط براي مردان برگزار ميشه !

۹ - كوراش
مسابقات كوراش در ۵ وزن مردان برگزار ميشه ولي تعداد وزنهاي مسابقات زنان مشخص نيست ! برنامه اوليه برگزاري مسابقات در ۴ وزن بود ولي در سايت مسابقات اومده كه مسابقات در ۳ وزن زنان برگزار ميشه و من فكر ميكنم كميته مسابقات بدليل كمي شركت كننده وزني رو حذف كرده باشه.

۱۰ - ورزشهاي الكترونيكي
مسابقات ورزشهاي الكترونيكي يا همون بازيهاي كامپيوتري اينبار در ۶ ماده برگزار ميشه. اين مواد فيفا ۲۰۰۹ ، بسكتبال NBA ، استاركرافت ، كانتر استريك ، دوتا آل استارز و نيد فور اسپيد (ماشین رانی) هستند. بازیهای فیفا ، NBA و Need for Speed كه در دوره قبل هم بودند و شناخته شده تر هستند و بازي كانتر استريك هم بشكل پليسي هستش و دو بازي ديگر هم بازيهاي استراتژي هستند. برگزاري همچين بازيهايي در يك مسابقه ورزشي كمي جالب و عجيبه !

۱۱ - تير و كمان داخل سالن
مسابقات تير و كمان داخل سالن تفاوتهايي با تير و كمان معمولي داره و مسابقاتش با هدفهاي كوچكتر و در مسافت ۱۸ متر برگزار ميشه. مسابقات اين ورزش در ۲ ماده ريكرو و كامپوند و براي زنان و مردان بشكل انفرادي و تيمي برگزار ميشه. جمعا ۸ طلا در اين ورزش توزيع خواهد شد.

۱۲ - ژيمناستيك آيروبيك
مسابقات آيروبيك كه شاخه اي از ژيمناستيك هستش هم مثل دوره هاي قبل در ۴ ماده انفرادي مردان و زنان ، دوبل مختلط و مسابقه ۳ نفره هستش كه جمعا ۴ ماده ميشه.

۱۳ - پنچاك سيلات
پنچاك سيلات ورزش رزمي ملي اندونزي هستش كه مسابقات در دو بخش تاندينگ (مبارزه) و سنی (اجرای فرم) برگزار میشه. مسابقات تاندینگ در ۷ وزن مردان و ۵ وزن زنان برگزار میشه و مسابقات سنی هم در دو صورت انفرادی و دوبل برای زنان و مردان هستش که جمعا ۱۶ طلا برای این ورزش نچندان مشهور در سطح جهان داده میشه ! این ورزش که ظاهرا پشتیبان زیادی در شورای المپیک اسیا داره ، علي رغم ناشناخته بودنش در بازيهاي آسيايي ساحلي و بازيهاي آسيايي هنرهاي رزمي هم جزو مواد مسابقات بود !

۱۴ - شطرنج
مسابقات شطرنج يا بطور كلي همون ورزشهاي تخته اي ذر دو رده شطرنج و شيانگچي (شطرنج چینی) برگزار ميشه. مسابقات شطرنج در دو ماده برق آسا و سریع در بخش تیمی مختلط و دو ماده انفرادی سرعت زنان و مردان برگزار میشه. شطرنج در دوره قبل مسابقاتش بشکل فشرده و با داشتن ۹ ماده برگزار شد و بسیار عجیب و غریب بود ! مسابقات شطرنج چینی هم در دو ماده تیمی استاندارد و انفرادی سریع برای زنان و مردان برگزار میشه. جمعا ۴ طلا در بخش شطرنج معمولی و ۴ طلا در بخش شطرنج چینی توزیع میشه.

۱۵ - فوتسال
مسابقات فوتسال در دو بخش زنان و مردان برگزار میشه و طبعا ۲ مدال طلا داره.

۱۶ - بسکتبال ۳ نفره
مسابقات بسکتبال ۳ نفره هم در دو بخش زنان و مردان برگزار میشه. این اولین دوره مسابقات بسکتبال ۳ نفره در سطح آسیا در رده بزرگسالان هستش.

۱۷ - هنرهای رزمی
در حالی که چند هنر رزمی دیگر هم در این مسابقات هستند ، معلوم نيست به چه معياري ۳ ورزش موي تاي ، ووينام و كيك بوكسينگ فقط هنر رزمي محسوب شدند !!! مسابقات موي تاي و كيك بوكسينگ در ۶ وزن مردان و ۳ وزن زنان برگزار ميشه كه اين ورزش شبيه به هم جمعا ۱۸ مدال طلا خواهند داشت. ووينام هم در بخش مبارزه در ۴ وزن مردان و ۲ وزن زنان برگزار ميشه و در بخش نمايش هم ۴ ماده مردان و ۴ ماده زنان وجود داره. اين ۳ ورزش رزمي روي هم ۳۲ مدال طلا خواهند داشت.

۱۸ - ورزشهاي بيلياردي
مسابقات ورزشهاي بيلياردي در ۱۰ ماده برگزار ميشه كه ۷ ماده مردان و ۳ ماده زنان هستند. مسابقات در ۴ بخش اسنوكر ، پول ، كاروم و بيليارد انگليسي هستش كه تفاوتهاي زيادي با هم دارند.

۱۹ - رقص شير و اژدها
اين هم ورزش مورد علاقه چيني ها هستش كه در ۶ ماده برگزار ميشه. مسابقات در ۳ بخش رقص اژدها ، شير شمالي و شير جنوبي هستش كه در هر بخش مواد نمايش اختياري و اجباري وجود داره. برگزاري اين ورزش در مسابقات بازيهاي آسيايي جزو اتفاقات مضحك شوراي المپيك آسياست !

۲۰ - بولينگ
مسابقات بولينگ هم در دو بخش انفرادي ، دوبل و تيمي براي زنان و مردان برگزار ميشه و جمعا ۶ مدال طلا داره.

۲۱ - جوجيتسو و كشتي با كمربند
اين دو ورزش كه سايت مسابقات اونها رو يك ورزش حساب كرده ! بشكل نمايشي برگزار ميشن. اين دو ورزش روي هم ۲۳ مدال طلا دارند كه در رده بندي محسوب نميشه. كشتي با كمربند هم همون كشتي آليش هستش.

قرعه کشی هفدهمین دوره والیبال قهرمانی مردان جهان

مراسم قرعه کشی هفدهمین دوره والیبال قهرمانی مردان جهان امروز در ایتالیا برگزار شد و تیم ملی والیبال ایران که چند ماه پیش با شکست کره جنوبی از قاره آسیا به مسابقات جهانی صعود کرده بود در گروه اول با تیمهای ایتالیا ، ژاپن و مصر همگروه شد.

قرعه كشي مسابقات :

گروه A : ايتاليا - ژاپن - مصر - ايران
گروه B : برزيل - اسپانيا - كوبا - تونس
گروه C : روسيه - پورتوريكو - استراليا - كامرون
گروه D : امريكا - آرژانتين - ونزوئلا - مكزيك
گروه E : بلغارستان - چين - فرانسه - جمهوري چك
گروه F : صربستان - لهستان - آلمان - كانادا

نحوه قرعه كشي بدين صورت بود كه تيم ميزبان يعني ايتاليا در گروه اول قرار گرفت و تيمهاي اول تا يازدهم رنكينگ جهاني (از بین تیمهایی که به مسابقات جهانی صعود کرده بودند) در بقیه گروهها قرار گرفتند. بدین صورت که تیم اول جهان (برزیل) در گروه ۲ قرار گرفت و تیم پنجم جهان (صربستان) سرگروه گروه آخر شد. تیمهای ۶ تا ۱۱ هم بشکل برعکس در گروهها قرار گرفتند ، يعني ژاپن تيم يازدهم جهان در گروه اول افتاد. بعد از اينكه دو تيم اول هر گروه بدون قرعه كشي در گروهها چيده شدند ، تيمهاي رده ۱۲ تا ۱۷ جهان در سيد ۳ و تيمهاي ۱۸ تا ۲۳ هم در سيد ۴ قرار گرفتند. (تیم میزبان اصلا در رتبه ها حساب نشده) و بر اساس قرعه کشی حریفان خودشون رو شناختند. نکته عجیب اینکه برای رتبه بندی تیمها از رنکینگ ماه جولای استفاده شده و نتایج مسابقات قاره ای سال ۲۰۰۹ در این رده بندی دخالتی نداره ! در رده بندی ماه جولای (که آخرین رده بندی اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی هستش) ایران با ۱۷ امتیاز در رده ۲۴ جهان هستش. از بین ۲۳ تیم بالاتر ایران ، بجز ايتالياي ميزبان ، تيمهاي كره جنوبي و فنلاند به مسابقات جهاني صعود نكردند ،‌ يعني ايران در رتبه ۲۱ قرار گرفت كه در نتيجه در سيد ۴ افتاد. اگر فدراسيون جهاني نتايج مسابقات قاره اي رو در اين رده بندي محاسبه ميكرد ، ايران با توجه به نايب قهرماني در آسيا چندين و چند رده در جدول صعود ميكرد و طبق محاسبات من قطعا به سيد ۳ صعود ميكرد و شانس بيشتري براي قرعه آسونتر داشت !

در مورد قرعه كشي بايد بگم كه ايران در گروه بسيار جالبي قرار گرفته ! ظاهرا سرنوشت واليبال ايران با ژاپن و مصر گره خورده ! ايران در همين تابستان امسال ۲ بازي با هر دوي اين تيمها داشته و هر ۴ مسابقه رو باخته و چند روز ديگه هم در مسابقات جام قهرمانان بزرگ بايد دوباره با هردوي اين تيمها مسابقه بده. با توجه به اينكه در سيد ۴ قرار داشته بايد گفت كه ايران تقریبا در آسانترين گروه ممكن قرار گرفته و شانس زيادي براي صعود به دور بعد داره. (۳ تیم از هر گروه به دور بعد صعود میکنند) شاید فقط بشه گروه سوم رو از لحاظ آسان بودن با این گروه مقایسه کرد. در اون گروه ایران میتونست با بردن استرالیا (که در اکثر مواقع مغلوب ایران شده) به دور بعد صعود کنه ولی در این گروه در عوض دو تیم شکست پذیر (یعنی ژاپن و مصر) وجود دارند. ضمن اینکه ایتالیای میزبان هم دیگه تنها اسمی از اون ابرقدرت والیبال جهان داره. در سالهاي احير ايران دو بار مقابل ايتاليا قرار گرفته كه يكبار در مسابقات جهاني ۲۰۰۶ تونست يك ست از ايتاليا بگيره و در مسابقات انتخابي المپيك هم ۳-۰ مغلوب اين تيم شد. از بین ۲۴ حاضر در مسابقات جهانی بنظر من ایران قطعا میتونه دو تیم کامرون و مکزیک رو ببره و در مقابل تیمهای ژاپن ، مصر ، تونس ، استراليا ، چين ، كانادا و تا حدودي هم تيمهاي ونزوئلا ، جمهوري چك و پورتوريكو هم شانس برد داره ولي بردن ساير تيمها تا حد زيادي بعيده ، هر چند كه در واليبال امروز دنيا نتيجه غير ممكن وجود نداره و شانس ايران حتي مقابل ابرقدرتهاي واليبال جهان هم صفر نيست.

اما در مورد فرمت مسابقات بايد بگم كه مسابقات بشكل بسيار عجيبي برگزار ميشه ! كلا فدراسيون جهاني واليبال تخصص زيادي در اينكار داره و هر دوره شكل مسابقات رو كلا تغيير ميده و معمولا هم فرمت جديد از قبلي بهتر نيست و اكثرا بدتر هستش !

  • در سال ۱۹۹۸ ، ۲۴ تيم در ۶ گروه ۴ تيمي حاضر بودن و ۲ تيم اول هر گروه بعلاوه ۴ تيم برتر سوم گروهها به دور دوم صعود كردند كه اينجا ۱۶ تيم برتر در دو گروه ۸ تيمي !!!! مسابقه دادند كه بعد از اون ۲ دو تيم اين گروهها به نيمه نهايي صعود كردند.
  • در سال ۲۰۰۲ هم مرحله اول مسابقات عينا مشابه سال ۹۸ بود ولي در دور دوم ۱۶ تيم در ۴ گروه ۴ تيمي مسابقه دادند و ۲ تيم اول هر گروه به يك چهارم نهايي صعود كردند و مسابقات بشكل حذفي پيگيري شد.
  • در سال ۲۰۰۶ ، مسابقات در ۴ گروه ۶ تيمي برگزار شد. ۴ تيم اول هر گروه به دور دوم صعود كردند و ۱۶ تيم باز هم در دو گروه ۸ تيمي مسابقه دادند ، با اين توضيح كه نتايج دور اول در دور دوم هم محسوب شد. در اين سال هم فقط ۲ تيم از گروه ۸ تيمه به نيمه نهايي صعود كردند.

فرمتهاي برگزاري مسابقات در ۳ دوره قبل خوب نبود و تا حدودي جذابيت مسابقات رو كم ميكرد. دقت كنيد كه در يك گروه ۸ تيمه ، يك تيم بعد از باختن ۲ يا ۳ بازي حذفش قطعي ميشه و ديگه مسابقات رو جدي دنبال نميكنه و مسابقات زيادي بدون اهميت چندان برگزار ميشه ! اما فرمت سال ۲۰۱۰ از همه عجيبتر و مضحكتر هستش ! مسابقات در ۴ مرحله برگزار ميشه و تيم قهرمان بايد ۹ مسابقه رو پشت سر بگذاره. در سال ۲۰۰۶ برزيل با برگزاري ۱۱ مسابقه قهرمان جهان شد.

  • در دور اول ۶ گروه ۴ تيمي وجود داره كه ۳ تيم اول هر گروه به دور دوم صعود ميكنند. ۶ تيم حذف شده در اين مرحله مشتركا نوزدهم ميشن.
  • در دور دوم ۱۸ تيم صعود كننده در ۶ گروه ۳ تيمي قرار ميگيرن !! دو تيم برتر گروهها به دور سوم صعود ميكنند. ۶ تيم حذف شده در اين مرحله مشتركا سبزدهم ميشن.
  • در دور سوم ۱۲ تيم باقيمونده باز هم در ۴ گروه ۳ تيمي مسابقه ميدن كه تيمهاي اول هر گروه به نيمه نهايي صعود ميكنند. تيمهاي دوم ۴ گروه براي مقامهاي ۵ تا ۸ مسابقه ميدن و تيمهاي سوم هم براي مقامهاي ۹ تا ۱۲ رقابت ميكنن.

نكات منفي اين فرمت برگزاري مسابقات در گروههاي ۳ تيمه هستش كه توازن مسابقات رو بهم ميزنه و مثلا يك باخت در دور سوم ميتونه تيم رو حذف كنه.

فرمتي ايده آل بشكلي هستش كه در اون هر تيم به اندازه كافي (نه زیاد و نه کم) مسابقه بده ، ضمن برقراري عدالت براي همه تيمها هيجان مسابقات حفظ شه و تيمها در صورت باخت در مراحل اوليه ، شانس جبران اون رو داشته باشن. البته داشتن تمام اين شرايط با هم غير ممكن هستش ولي ميشه با كمي فكر كردن ، مسابقات رو با شكل بهتري برگزار كرد. براي مثال بهتره با حضور ۲۴ تيم مسابقات در گروههاي ۶ تيمه برگزار شه. براي اينكه در واليبال برخلاف فوتبال هر تيم ميتونه هر روز مسابقه بده و بنابر اين بهتره تيمي كه به مسابقات حهاني مياد حداقل ۵ مسابقه انجام بده. بنظر من فرمت ايده آل در مسابقات ۲۴ تيمه چيزي شبيه مسابقات جهاني هندبال هستش. بدين شكل كه مسابقات در ۴ گروه ۶ تيمه برگزار شه و ۳ تيم برتر هر گروه به دور دوم صعود كنند. ۱۲ تيم برتر با احتساب نتايج دور اول در دو گروه ۶ تيمه مسابقه بدن ولي برخلاف مسابقات هندبال كه فقط دو تيم به نيمه نهايي صعود ميكنند ، اينجا ۴ تيم به يك چهارم نهايي صعود كنند و بقيه مسابقات بشكل حذفي پيگيري بشه. با اين فرمت تيم قهرمان بايد ۱۱ مسابقه انجام بده.

اما در مورد حضور تيم ملي واليبال ايران در مسابقات جهاني بايد بگم كه اين چهارمين حضور واليبال ايران در مسابقات جهاني هستش. ايران قبلا در سالهاي ۱۹۷۰ ، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ هم به مسابقات جهاني صعود كرده بود كه بترتيب به مقامهاي ۲۱ ، ۱۹ و ۲۱ رسيده. البته مقامهاي ۱۹ و ۲۱ دو دوره آخر رو نميشه چندان مورد توجه قرار داد ، چون ايران در هر دو دوره تمام مسابقاتش رو باخت و با ساير تيمها مشتركا به اين مقام رسيد ولي در سال ۱۹۷۰ ، ايران در صوفيه بلغارستان براي كسب مقام ۲۱ مسابقه داد. در اون سال ايران در دور اول با تيمهاي بلژيك ، ايتاليا ، بلغارستان ، اسرائيل و يوگسلاوي همگروه بود كه تمام مسابقاتش رو باخت و فقط تونست دو ست از تيم يوگسلاوي بگيره. بعد از اين ايران بهمراه تيمهايي كه در گروههاي ديگر پنجم و ششم شده بودند بشكل دوره اي براي مقامهاي ۱۷ تا ۲۴ مسابقه داد. باخت دور اول ايران مقابل اسرائيل در اين مرحله هم محسوب شد و بجز اين بازي ايران مقابل تيمهاي فرانسه ، فنلاند و امريكا هم شكست خورد و البته تونست ۱ ست از فنلاند و ۲ ست از امريكا بگيره ! ايران تونست تيمهاي گينه ، تونس و ونزوئلا رو هم شكست بده كه فقط دو ست مقابل گينه از دست داد. مجموعا ايران با ۳ برد و ۸ ياخت و ۱۴ ست برده و ۲۶ ست باخته به مقام ۲۱ جهان رسيد. در سال ۱۹۹۸ ايران در گروه مرگ با تيمهاي لهستان ، آرژانتين و كوبا همگروه شد كه سهم تيم ايران ۳ شكست ۳-۰ بود ! البته ايران با سرسختي در روز آخر مقابل لهستان باعث حذف اين تيم با امتيازشماري كمتر شد تا حداقل كاري در اين مسابقات انجام داده باشه. در سال ۲۰۰۶ هم ايران در گروهي بسيار سخت با تيمهاي ايتاليا ، بلغارستان ، امريكا ، ونزوئلا و جمهوري چك همگروه شد كه در تمام مسابقات شكست خورد و فقط تونست ۱ ست از تيمهاي ايتاليا و ونزوئلا بگيره. در جمع ايران در ۳ دوره حضورش ۳ برد و ۱۶ باخت داشته و ۱۶ ست برده و ۵۰ ست باخته هم در كارنامه اش ثبت شده.