فوتبال ساحلي انتخابي جام جهاني 2009
بر اساس برخي مطالب اين مسابقات ضمنا چهارمين دوره فوتبال ساحلي قهرماني آسيا هم بود. البته در هنگام مسابقات نشاني از مسابقات اسيايي در كنار زمين ديده نميشد ولي برگزاري مسابقه فينال و رده بندي (درحالیکه نیاز به انجامش نبود) نشون میده که احتمالا این حرف درسته. در ۳ دوره قبل مسابقات ۳ تیم اول به جام جهانی صعود میکردند و ایران در هر ۳ دوره به مقام سومی رسیده بود ! ولی در این دوره امارات میزبان جام جهانی از مسابقات معاف بود و بنابر این یک سهمیه از آسیا کم شده بود. ۷ تیم حاضر در دو گروه ۴ و ۳ تیمی قرار گرفتند تا دوم تیم برتر برای جام جهانی که هفته آینده در همین دبی برگزار میشه انتخاب بشن ! (برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی یک هفته قبل از خود جام جهانی هم از اتفاقات جالب فوتبال آسیاست !) ایران در گروه اول با تیمهای عمان ، استراليا و چين همگروه شد. ايران در بازي اولش ۳-۱ استراليا رو در اولين حضورش در مسابقات آسيايي شكست داد. سپس تونست تيم خوب عمان رو ۵-۳ شكست بده. عمان قهرمان بازيهاي آسيايي ۲۰۰۸ اندونزي هستش. در بازي آخر گروه هم چين ۸-۲ مغلوب ايران شد تا ايران با قدرت همراه عمان به نيمه نهايي صعود كنه. در گروه ديگر هم ۳ تيم ژاپن ، بحرين و ازبكستان حاضر بودند كه ژاپن و بحرين با شكست ازبكستان صعود كردند و در روز آخر هم بحرين با برد ژاپن در ضربات پنالتي اول شد و ژاپن رو به مصاف ايران در نيمه نهايي فرستاد.
از مسابقات ايران در اين تورنمنت من فقط تونستم بازي نيمه نهايي و بخشهايي از مسابقه رده بندي رو ببينم. ايران در مسابقه نيمه نهايي در حالي مقابل ژاپن قرار گرفت كه در ۳ دوره قبل مسابقات در اين مرحله بترتيب مغلوب بحرين ، ژاپن و امارات شده بود ولي اينبار ميدونست كه براي صعود به جام جهاني بايد اين بازي رو ببره و شانس ديگه اي برخلاف دوره قبل وجود نداره. در اين بازي ايران ابتدا با گل محمد احمدزاده ۱-۰ پيش افتاد ولي ژاپن در آخرين دقيقه پريود اول (فوتبال ساحلی در ۳ وقت ۱۲ دقیقه ای برگزار میشه) بشکلی تصادفی گل تساوی رو زد. ژاپنی ها در ایتدای وقت دوم روی یک حرکت جالب گل دوم رو هم زدند و خطای مضحک بازیکنان ایران این تیم صاحب یک ضربه آزاد شبیه به پنالتی کرد تا این تیم گل سوم رو هم بزنه. اما ایران خیلی سریع به بازی برگشت و دو گل زیبا از رضا نادری بازی رو بعد از تنها ۶ دقیقه از وقت دوم ۳-۳ مساوی کرد. این نتیجه تا ۵ دقیقه پایانی مسابقه هم حفظ شد و در این فاصله تیم ایران کاملا تیم برتر زمین بود و ژاپنی ها بیشتر بدنبال اداره بازی و کشاندن بازی به وقت اضافی بودند ولی یک اشتباه بسیار بچه گانه از مهدی بحرالعلوم دروازه بان تیم ایران در ۵ دقیقه مانده به پایان بازی نتیجه رو ۴-۳ کرد. بعد از این گل تیم ایران سراپا حمله شد ولی خطای پنالتی کاملا ناشیانه حسن عبداللهی در شرایطی که خطری دروازه ایران رو تهدید نمیکرد و بدنبال اون گل پنجم ژاپنی ها کار ایران رو تمام کرد. ایران در این بازی به وضوح تیم برتر زمین بود ولی ۳ اشتباه ناشیانه از سوی بازیکنان تیم ملی که منجر به گلهای سوم ، چهارم و پنجم حريف شد روياي فيناليست شدن رو به باد داد ! ايران در مسابقه رده بندي هم در حاليكه بازيكنان انگيزه چنداني نداشتند مقابل عمان ۱-۱ مساوي كرد و در ضربات پنالتي هم حسن عبداللهي در پنالتي دوم ، ضربه خودش رو به بيرون زد تا ايران همين مقام سومي دوره هاي قبل رو هم از دست بده. در فينال مسابقات هم ژاپن كه در ۳ دوره قبل نايب قهرمان شده بود ، اينبار با برد ۴-۲ مقابل بحرين به مقام نخست رسيد.
بررسي نتايج نشون ميده كه تيم ايران شايستگي صعود به جام جهاني رو داشته ولي وقتي يك تيم در ۴ دوره متوالي در يك مرحله (نیمه نهایی) شکست میخوره حتما مشکل رو باید جای دیگری (مسائل روانی) جستجو کرد. جالبه که تیم فوتبال ایران هم سابقه طولانی در شکست خوردن در مرحله نیمه نهایی جام ملتهای آسیا داره !! بهر حال تیم فوتسال ایران بعد از عملکرد ضعیفش در جام جهانی ۲۰۰۸ و بازیهای آسیایی ساحلی در اینجا هم شکست خورد تا نشون بده که اوضاع در این ورزش که حتی صاحب لیگ هم هست ، چندان رو به راه نيست ! البته از حق نگذريم كه شانس هم نقش مهمي در اين ورزش داره ولي وقتي تيمي همواره در مراحل حساس شكست ميخوره ديگه نميشه اين شكست رو هميشه به پاي شانس نوشت ! جالبتر اينكه ايران در تمام مسابقات در جام جهاني و قهرماني آسيا در ضربات پنالتي شكست خورده ! كار بجايي رسيده كه وقتي بازي ايران و عمان به پنالتي كشيده شد ، من از باخت ايران مطمئن بودم !